Intervju med en konstnär

Jag hade nyligen förmånen att träffa den nya, intressanta konstnären Olsson.
Han tar emot i sitt anspråkslösa radhus i utkanten av en större stad i Sverige.
-Jag är egentligen en rätt privat person, säger Olsson. Jag trivs bäst när jag får äta och sova och skapa. Den senaste tiden har jag utgått från mig själv i min konst. Det är mycket intressant.
Olsson visar mig sina senaste abstrakta alster.
-Jag kallar dem "Grönt på blekt", berättar Olsson. Jag har använt pigmentmättad tusch som inte går att tvätta bort. Då får man verkligen följa verkets utveckling över ganska lång tid. Så småningom kommer det att försvinna, men då skapar jag bara något nytt. Min konst ska upplevas i nuet, inte stängas in i ett rum och sparas.
När jag frågar Olsson om han testar några andra tekniker svarar Olsson: -Tja, jag har ju testat tusch på parkett en del, men städerskan här hemma förstår sig inte på stor konst och råkade tvätta bort det. Men så småningom kommer jag nog testa tusch på strukturtapet också, det blir nog svårare att skrubba bort. Men för tillfället verkar jag ha förlagt mina pennor, så det får bli ett senare projekt.
Här visar Olsson att intervjun är slut, det är dags för hans eftermiddagslur. Jag tackar för intervjun och säger adjö för den här gången.

Kommentarer
Postat av: cecilia

Haha!!! LOVELY!

2010-10-17 @ 22:04:10
Postat av: Lisa

asg Vilken fantastisk artikel! Håller med om att han verkligen är en intressant och nyskapande konstnär, synd bara att hans städerska är så oförstående... :D

2010-10-18 @ 09:39:49
URL: http://www.avanai.se
Postat av: Eva

Underbart konstnärsporträtt :)

2010-10-18 @ 11:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0