Att vara mamma till en Sanna...

Hon är inte tappad bakom en vagn, min stora lilla tjej. Hör bara:

Vi ligger i sängen vid nattningen. Det är rätt kallt i Sannas rum och jag har pyjamasbyxor och t-shirt och huden på armarna är ganska kall. Sanna klappar mig på armen och säger: 
Sanna: Mamma, du känns kall. Du får faktiskt gå och ta på dig en kofta.

Maken och barnen sitter vid middagsbordet och jag är i köket och fixar med de sista grönsakerna och såsen.
Maken: Kommer inte fru snart? (Hans smeknamn på mig)
Sanna: Det är ingen fru, det är mamma!
Maken: Men hon är MIN fru.
Sanna: Nä-ä! Hon är BARA mamma!

Sanna tittar moloket ut på duggregnet och snödrivorna. Hon var förkyld och fick inte gå ut.
Sanna: Mamma, det var VÄRST vilken vinter vi har! Jag vill ha sol och sommar.
Mamma: Ja, jag vet gumman, snart blir det vår.
Sanna: Då kan vi bada!
Mamma: Nja, det får nog bli lite varmare först.
Sanna: Ja, om sex dagar kan vi nog bada.

Om det nu är så att ni skulle stå inför ett förgiftningsfall så har Sanna lösningen:
Sanna: Mamma, mamma, Snövit är giftad!
Mamma: Åh nej, vad ska vi göra då? Kan inte prinsen pussa henne?
Sanna: Nej, jag har en lysande idé! Man tar en skål och en sked och gift-upp-smet och socker! Och så är hon inte giftad längre!
(Riktigt hur detta skulle rädda Snövit förtäljer inte historien, men uppenbarligen så funkar det för Snövit är inte giftad längre, hon har picknick!)

Och så några Sannaord:
Tulosa - Törnrosa
Gallionbyxor - Gallonbyxor
Glamse - Gramse (från Bumbibjörnarna)
Bumbibesaft - Bumbibärssaft
Gymlingar - Grymlingar (också från Bumbibjörnarna)
Jag hade ett par till, men de har jag givetvis glömt. De kommer!

Häromdagen var båda barnen förkylda, så vi stannade hemma från dagis. Jag rörde ihop trolldeg till Sanna och färgade den med karamellfärg och sen var det fullt ös i köket. Senare på eftermiddagen bjöds vi på kalas. Snövit fyllde hela fyra år! Sanna hade bakat en trolldegstårta och jag bidrog med några tårtljus för att göra leken komplett:   Skålen framför Sanna innehåller grön soppa (spenatsoppa) som vi fick till middag innan tårtan serverades. Tårtsmakerna är för övrigt päron (grön deg), vanilj (blå deg) och jordgubbe (chockrosa deg). Lillebror var också bjuden, men han fick hålla sig på avstånd i gåstolen, men han var lika glad för det!

Jesper har äntligen börjat rulla, i onsdags. Det satt rätt långt inne men nu är det ingen hejd på honom! Han har också fått rejäla teleskoparmar (målande ord knyckt från Sara i mammagruppen) och älskar att sitta i soffan själv och rota i leksakslådan:   

Slutspelet i hockey har ju börjat så nu blir det mycket hockey framöver. Men å andra sidan är Frölunda inte så värst stabila så det kan ju mycket väl sluta i kvartsfinal... Ikväll blir det iallafall hockey framför tv:n hos mamma och pappa (vilka äntligen har fått vatten, avlopp och toalett efter åtta sega veckors stambyte) så det är väl bäst att jag börjar plocka fram tillbehören för en sen kväll - pyjamasar, nappflaska, välling, blöjor och givetvis leksaker och nappar! Det är fullpackat i skötväskan under sådana här kvällar!
Vi säger hej då med ett par bilder på min lilla glada buddhabebis. Är det bara hans mor som smälter inför dessa blå ögon?



Dryga tolv kilo ren kärlek!


Kommentarer
Postat av: Annica

Sicka sötisar du har :)

Hoppas allt är väl med er?



Kram

2010-03-20 @ 20:01:28
URL: http://anki72.blogg.se/
Postat av: cecilia

Åh vad galet söta dom är!!! =)

VILL träffas! Men jobbar fem dagar, gekås en och så har jag bokat den sjunde dagen redan... och jobbar kväll-morgon-kväll-morgon, ja du vet. Och vara hemma typ 22 och sen gå upp fem, det gör att man är heeelt slut dagen efter på em :(

KRAAM

2010-03-21 @ 08:51:39
URL: http://bebbenbaby.blogg.se/
Postat av: Lisa

Gud så söt han är! Och det känns tryggt att veta vad jag ska göra om jag eller någon i min närhet skulle råka bli giftad :)

2010-03-21 @ 10:09:39
Postat av: cecilia

Fika veckan efter!! LÄNGTAR! Nappflaskor -självklart! I fix! Ska hitta lappen och skriva upp! =) Love ya 2!!

2010-03-21 @ 16:28:03
URL: http://bebbenbaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0