Apelsinbröd

Receptet på apelsinbrödet är en gåva från min kollega Klas aka Gus. Det är numer ett givet bidrag till familjens julbord och jag tycker faktiskt att det är godare till skinkan än vörtbröd. Det är löjligt lätt, tar en timma att göra och smakar gudomligt.
Så här har ni receptet, håll till godo!
Apelsinbröd
Ingredienser
3 dl grovt rågmjöl (funkar även med grahamsmjöl, tack -ME-)
4½ dl vetemjöl
1 ½ tsk salt
1-2 msk brödkrydda (sjjälv kör jag två matskedar)
Rivet skal av 1-2 apelsiner (smaksak, jag tar två)
1½ tsk bikarbonat
¾ tsk bakpulver
1 dl mörk sirap
3 dl filmjölk
1 ½ dl mjölk

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner sirap, fil och mjölk. Smörj en 1½ liters form och bröa den.
Häll i degen och ställ in i kall ugn.
Sätt ugnen på 200 grader och grädda brödet i 50 minuter.
Linda in brödet i en handduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0