Bonjour!

Jag tänker följa uppmaningen från en blogg som Paula rekommenderade: alla borde leka franska damer tills de dör. det finns ingen anledning att sluta.  Jag har gått och känt mig lite fransk idag, men det var inte förrän Karin tog upp citatet som jag förstod att det kom därifrån. Idag har jag nämligen gått på torget och handlat och kände mig som om jag var med i introt från Skönheten och odjuret:

Jag åkte med maken och hans bror in och åt frukost på vårt vanliga ställe Köttbullekällarn och sedan övergav pojkarna mig för att åka och spela golf  vara urtidsmän och leka i sandlådan. Samtidigt. Då gick jag in i Saluhallen och köpte sill och kräftor, och sedan gick jag på torget och köpte färskpotatis, vattenmelon, biggaråer och ägg. Det kändes väldigt franskt på något sätt. Jag blev så inspirerad att jag till och med gick och köpte en baguette. Medan jag stod och väntade på min tur vid grönsaksståndet förbannade jag mig själv för att jag glömt ta med mig kameran. Det är ju ögonblicksbilderna som blir bäst. Och här satt jag på första parkett medan en kaja elegant slog sig ner på en dricksvattenfontän som alltid är igång och drack vatten. Snacka om urban fågel. Och snacka om äckligt. Tur att jag aldrig druckit vatten där. Tänker aldrig göra det heller.

Väntar fortfarande hem min förrymda dotter. Jag ringde och frågade om jag skulle hämta henne, men farmor hade lovat henne att de skulle åka buss. Jag sa till farmor att det är okej att säga nej till Sanna någon gång, men farmor ville inte höra på det örat, de skulle åka buss. Så jag får väl se när de kommer. Ska iallafall övertala svärmor att stanna kvar och dela min middag så hon slipper åka bussen hem. Svågern har ju ställt bilen hemma hos oss så då kan de åka hem tillsamans sen. Annars kör jag givetvis hem henne.
Svågern nådde oanade höjder igår kväll, iallafall för mig. Han är ju Sannas favorit alla kategorier, och hon hade gått och lagt sig med farmor och farfar igår kväll men inte somnat då Dole, som hon kallar honom, smög ut ur sitt rum och gick ner till köket. Genast kröp hon ur sängen och följde efter honom, gick fram till frysen och tittade oskyldigt upp på Dole och sa: Finns det glass härinne? Men Dole var stenhård, det var natten och Sanna hade borstat tänderna. Duktig Dole.

Mormor och morfar har rest till Mallorca en vecka. Jag har ansvar för fiskmatning och blomvattning. Jag som hatar att mata fiskarna. Men jag gör det för pappas skull. Men eventuella kamikazefiskar och andra lik får ligga där de ligger, jag tar inte hand om dem. Basta!

Kommentarer
Postat av: Karin K

Ah, låter som om du har haft en riktigt fransk dag! Låt den fortsätta med en pralin eller två i soffan med en tidning!

2008-05-17 @ 12:53:25
Postat av: Lisa

Oj vad spännande. Jag tror aldrig jag har haft en fransk dag, i alla fall inte utanför Frankrike. Måste fundera lite på hur jag kan få till det...

2008-05-17 @ 21:27:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0