Påskdag

Igår kväll somnade Sanna snabbt som attan när jag väl fått henne i säng, men hon var lättväckt för det krävdes två försök när jag ville smita ur sängen för att hämta något. Efter någon timme började hon gnälla i sömnen, kände att det var något med henne och låg nära och klappade på henne. Kände på pannan, den var brännhet. Kände på benen och de var ännu varmare men knottriga. Lilla stumpan låg och hade frossa... Hon brukar alltid sparka av sig täcket, men inte då. Gick ner och hämtade febertermometern och väckte maken som somnat i soffan, för jag ville att han skulle vara hos oss om hon blev sämre. Tog tempen, lite över 38 grader. Gjorde iordning en dos alvedon att ha redo ifall hon vaknade. En stund senare vaknade hon och ville ha vatten, hela hon bara skakade. Hon fick vatten och jag frågade om hon ville ha lite medicin för att känna sig bättre, det ville hon. Gav henne alvedonen, den bara vände i magen och upp kom vatten, alvedon och lite av kvällsyoghurten. Jag var beredd och hade handdukar och nattkläder i sängen, så det var snabbt rengjort. Sen lade hon sig på sidan med ryggen mot min mage och somnade om, Hon blev märkbart svalare allt efter som natten gick och vid sextiden hade hon till och med sparkat av sig täcket. Jag trodde att hon ville gå upp för hon verkade pigg, men hon ville sova på pappas arm och de sov vidare till halv nio ungefär. Idag har hon varit helt som vanligt igen så jag vet inte vad det var med henne inatt.

Så eftersom lillan var pigg så kunde föräldrarna vara duktiga och röja på övervåningen. Efter en slapp morgon gick jag och Sanna upp och började röja i sovrummet, packade upp tvätt och annat som inte var sorterat sedan Ullaredo förra veckan. Jag städade badrummet och plockade både här och där. Sen tog jag och Sanna en tupplur medan maken skruvade ihop och svor över de nya sängborden han köpte i veckan. Efter tuppluren gick jag ner och lagade middag medan maken städade och pysslade i sovrummet. Han gjorde en riktig storstädning, det blev jättefint! Och sängborden gör sig verkligen härinne, det är roligt med lite nytt. Efter maten hoppade jag in i gästrummet och packade tre lådor med barnkläder som staplats därinne sen vi flyttade hit. Jag slängde en hel säck med skräp, det är inte för inte som rummet kallats skräprummet... Maken klättrade upp och ned för stegen till vinden med lådor, campinggrejor, julsaker och Sannas gamla gåstol. Till slut kunde vi se golvet igen och jag dammsög och dammade hyllor och torkade golvet medan maken satte upp en krok i taket, så nu har vi belysning därinne också. De gamla sängborden har funnit en fristad i gästrummet tills vidare. Det enda som återstår att städa bort är alla dynorna till utemöblerna som än så länge ligger på sängen. Det har börjat snöa igen så det är inte riktigt läge ännu att lägga ut dem... Till sist städade jag Sannas rum också, så det är inte utan tillfredsställelse vi tänker tillbaka på dagen! Nedervåningen däremot är inte lika välstädad, men det är ju en ledig dag imorgon också!

Sanna har börjat låtsasleka. Vi satt i gula rummet hos svärföräldrarna igår när hon skrynklade ihop ansiktet men ändå log och sa: Sanna lissen (ledsen). Mamma måste trösta! Och så kröp hon upp i mitt knä och kramade mig hårt och ojade sig. Jag klappade på henne och ojade mig jag med och efter en stund sa hon: NU Sanna glad igen! Det upprepades några gånger och sen skulle jag vara ledsen och hon tröstade mig. Hon skulle även ha lite papper, för tydligen blev jag snuvig när jag var ledsen. Efter en stund kom pappa och då skulle han också vara ledsen och hon skulle trösta. Idag har hon gjort det ett par gånger också. Hon är så otroligt söt när hon gör det att man inte kan låta bli att skratta.
Hon sjunger också mer och mer, framförallt Ja må hon leva och sången Pippi sjunger när hon bakar pepparkakor och herr Nilsson kliver i degen. Hon blir så stor så fort, jag hinner inte med henne!

Nu har klockan sprungit iväg igen och det är läggdags för längesedan. Imorgon blir det förhoppningsvis dans, om vi kan få till en tid som funkar för oss alla. Jobbet är visserligen stängt, men jag har ju faktiskt nycklar...
Godnatt!!!


Kommentarer
Postat av: soffie

Å vilken tur att hon blev piggare snabbt.
Jobbigt när de är sjuka de små!
Hoppas allt är bra nu och du får en bra kväll

2008-03-24 @ 17:34:33
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Malin

Jag håller med! Man blir så suge att köpa, hihi... Hoppas hon åler sig pigg nu då, alltid ledsamt med sjuka barn! Försök att vila lite också, inte bara städa nu när du är ledig!

2008-03-24 @ 18:32:40
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0