Sverigeseger och barnkalas

Igår var jag instängd i skyddsrummet i kommunhuset hela dagen. Där ligger nämligen den nya datasalen, den var jättefin men inte särskilt genomtänkt. Whiteboarden/projektionsduken ligger längs ena kortsidan och datorerna är vända i en dubbel rad längs långsidan, alltså måste man sitta med huvudet vridet när man ska titta på något på tavlan... Men mest var det genomgång så jag kunde stå upp och få blodet att cirkulera i armen rätt så bra trots att det var ganska kallt i rummet. Läraren var av korvstopparmodell, men förhoppningsvis blir det bättre på de två kursdagar som återstår nästa vecka.

På kvällen var det så EM-premiärmatch för Sverige och vi hade köpt biljetter för att se matchen i stora salongen på Bergakungen i Göteborg. För några år sedan var jag, maken och svågern och såg en liknande match på Liseberg, det var rena barnkalaset med smygfulla fjortisar så jag har tvärvägrat att göra så igen efter det. Bortsett från fyllan var det snäppet värre på bion faktiskt... Snillena på SF hade lagt ut blågula tutor på ett bord innan man kom in i salongen. Det är rätt korkat att tro att det inte skulle blåsas i dem. Fast å andra sidan fanns det ju ingen åldersgräns så de kunde ju inte veta att majoriteten av besökarna var i målbrottsåldern, dvs 14-16 år. Efter fem minuter i salongen var man rejält trött i öronen, folk var upprörda för att försnacket inte visades och det stod två stackars tjejer längst fram som skulle vara lite lekledare. De hade ett tufft jobb framför sig, men lyckades ändå rätt bra under omständigheterna. Alldeles innan matchen fick de dock ropa i högtalarna att det var folk som tyckte tutorna var jobbiga och bad folk att inte tuta under matchen och vid det laget hade barnen nog också tröttnat för det tutades faktiskt inte mera sen och då blev det riktigt trevligt. Matchen var ju spännande, stämningen var hög och det gick ramsor genom publiken även om vågen aldrig riktigt tog sig.
Under tiden som vi roade oss på bio var Sanna hemma hos mormor och morfar och blev bortskämd. Hon var faktiskt vaken när vi hämtade henne, men hon var ganska trött och blev glad när vi kom. Hon somnade i bilen och fortsatte att sova medan maken bar hem henne och jag gick upp och lade henne. Imorse sov vi till halv nio och vi har haft en väldigt slapp dag med en kort tripp till affären och mycket gos.
I affären gjorde jag faktiskt ett fynd som gjorde mig mycket glad. Jag köpte ju ett par vita högklackade skor där för ett tag sedan som är otroligt sköna. Jag velade mellan att köpa dem i vitt eller svart, men valde till slut svart för sommarkänslans skull. Idag såg jag att de hade satt ner dem till halva priset, och de fanns kvar i min storlek i båda färgerna. Så nu har jag dem i svart men också ytterligare ett par i vitt som jag kan ta till när mina gamla blir för slitna. Men jag måste tillbaka med de vita imorgon, för eftersom jag hade en bebis med mig hade jag inte helt ögonen på dojorna, utan har nu en högersko i rätt storlek, men en vänstersko i en storlek för mycket.... Men det är raskt bytt, vi är ju lediga imorgon också!
Ikväll skulle jag egentligen gått ut och ätit med min kära syster, vi gör så en gång om året mitt emellan våra födelsedagar istället för att ha kalas. Men vi var båda rätt fattiga och söstra mi har också en mängd andra åtaganden den här veckan, så vi har skjutit upp det till veckan efter midsommar förutsatt att jag kan få barnvakt någon av dagarna.
Maken har tagit fotbollsledigt idag och ska somna tidigt. Det funkar inte med hans arbetstider att se på fotboll och eftersnack till elva-halv tolv på kvällarna och sen gå upp klockan fem. Så vi ska gå upp och se säsongsavslutningen av Lost strax och sen ska han få sova.
Här kommer ett par sköna bilder på min lilla fotbollsbebis från igår samt en bild från hur det såg ut inne på bion när Sveriges första mål kom. Hej så länge!
   
  

Kommentarer
Postat av: Karin K

Wiiie, vilka fina pippi-lotter. Är det mamma som stylat?

2008-06-11 @ 20:27:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0