Jul i dagarna tre

Nu har vi äntligen landat i (efter)julefriden efter tre dagar av paketöppning och skinkätning och allt annat som hör julen till. Sanna var nog så lycklig som en unge kan bli, hon fullkomligt drunknade i paket. Julafton firades i Mölndal med mormor och morfar samt kusinerna Anna och Emrik och deras mamma och pappa, det vill säga min syster och svåger. Det var full rulle hela dagen, och mormor axlade tomtemanteln. Sanna fattade inte att det var hon, men så gömde hon sig mest under min tröja när tomten var där. Fast efteråt var det ju kolossalt spännande! Av mormor och morfar fick hon den dagens höjdpunkt, en ny docka som kunde kissa! Potta, blöja och nappflaska ingick samt en extra uppsättning kläder, så hon var sysselsatt en lång stund. Däremellan lekte hon hej vilt med kusinerna, när hon inte sprang runt och fotograferade förstås. Själv fick jag en emaljerad gjutjärnsstekgryta och ett strykjärn, båda mycket efterlängtade, samt böcker och lite annat. Min syster och hennes man verkade uppskatta korgen med hemgjort chili-och vitlöksolja, hallonmarmelad med choklad och en kryddig varm choklad-blandning.
På juldagen tog vi det lugnt och förberedde en jullunch med gudmor Karin och hennes Peter. De hade med sig en helt ljuvlig Hello Kitty-låda full med stämplar som man har när man målar. Sanna var i sjunde himlen! På kvällen hade vi vår egen julklappsöppning, men mamma och pappa var så tråkiga att det mest var pussel och filmer samt en traktor med släp.  Maken blev nog nöjd med klapparna jag hade köpt till honom, förutom att den svindyra plånboken var lite för liten, så den får vi ta och byta. Själv var jag toklycklig, för maken hade köpt en ny kamera till mig, en Canon Ixus 8515. Och det var en jädra tur, för den lilla fotografen i huset lyckades just denna dag ställa till det i den gamla kameran, så nu funkar den bara ibland... Jag fick också andra fina saker, såsom säsong två av Gilmore Girls, gosiga sockar och en ny stegräknare (min gamla har drunknat).
På annandagen åkte vi till Torslanda och firade en tredje julafton där. Tyvärr kunde svägerskan och hennes fästman inte komma från Jönköping, de hade drabbats av magsjuka... Men vi hade mysigt ändå, och svärmor förnekade sig inte i julklappshavet. Sanna blev förstås ännu lyckligare denna dag då bland annat två nya dockor, en dockvagn och en Po hamnade i hennes famn. Vi trodde förstås att Po skulle vara kronan på julfirandet, men farbror Dole slog oss alla med häpnad då han hade köpt en dansande Tinky-Winky till henne. Denna docka är helt olik de andra, den sjunger och rör på sig och Sanna älskar den över allt annat. Hon går ingenstans utan den, vi fick till och med ta med den till Köttbullekällarn idag. Till oss hade Dole köpt hockeybiljetter, något vi blev mycket glada för, och jag fick bland annat en grekisk kokbok av svärmor. Det har utan tvivel varit en underbar jul.



Photo and video editing at www.OneTrueMedia.com

Idag fick jag en vision om att fixa till nere i gillestugan, så när vi åkte till Bäckebol för att handla köpte jag två stora soffkuddar och en matchande duk på Hemtex-rean. Eftermiddagen tillbringade jag med att packa upp julklappar och göra en allmän städning på första våningen, och sedan gick jag ner och tok-röjde i gillestugan. Jag provade att möblera om, men det blev inte så bra som jag hoppades. Så egentligen har jag inte ändrat så mycket förutom att jag har strukturerat upp rummet lite mer, städat av det ordentligt samt att det faktiskt lystes upp en hel del av kuddarna och duken.

Nu är klockan sent slagen, men detta är min enda chans att få sitta lite i lugn och ro vid datorn. Sanna är inne i en väldigt mammig fas och det är inte många minuter jag får för mig själv. Men nu är det snart dags att gå upp och krypa till kojs. Snart. Godnatt!!!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej!

Det låter som ni haft en underbar jul, så härligt!

Här har det varit bra med. Vi hade ingen tomte men den kanske kommer nästa år. Julklappar till Jens blev det ändå. :)

Var rädd om dig.

Många kramar

2008-12-28 @ 15:34:29
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Malin

Usch magsjukan är ingen hit, men för övrigt verkar er jul ha varit bra. Så många fina julklappar och allt! Jag jobbade i en klädaffär för, men har helt vänjt mig av vid folkmassorna på rean.. Fattar inte att man stog ut! Kramiz M

2008-12-29 @ 22:25:35
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0