Överraskning!

Igår skulle svärmor hämta Sanna på dagis. Sanna var väldigt upphetsad redan när jag lämnade henne och berättade högt för alla som ville höra att farmor skulle komma och så skulle de åka buss! Senare på dagen hade hon även börjat prata om att hon skulle sova hos farmor, men det var något hon kom på helt själv. Så när farmor hämtade på eftermiddagen hade Sanna sagt att hon skulle sova över, något farmor givetvis inte var sen att nappa på. Och självklart får hon sova över hos farmor och bli lite bortskämd om hon vill!
Så imorse ringde maken med en överraskning. Han frågade om vi inte skulle ta och åka till GeKås i Ullared i eftermiddag! Och jag som har varit så sugen på att åka dit! Så han kommer och hämtar mig efter jobbet, de har ju öppet till åtta nu. Det ska bli jättekul!!!

I tisdags var jag hos läkaren för att få ett nytt intyg för min ansökan om aktivitetsersättning. Jag tror det gick bra, han lyssnar väldigt bra. Och så som jag känner mig i kroppen efter den här första veckan så är jag inte redo för 100% än. Men ett bra läkarintyg är ju långt från en garanti att få fortsatt nedsatt arbetstid. Jag har inga som helst förhoppningar, men ansöka kan man ju iallafall.
Men på vägen hem från stan lyssnade jag på P4 Göteborg och hörde en helt makalös diktuppläsning av en 19-årig göteborgstjej som vunnit Poetry Slam och även tävlat i en internationell tävling där hon slutade fyra. Hon heter Olivia Bergdahl och dikten hon läste heter Kampen!. Jag tyckte så mycket om den att jag mailade henne och frågade om jag fick lov att lägga ut den här på bloggen. Det fick jag så här är den! Den är en ordlek på Internationalen och när man läser den så ska man nästan läsa den högt och låta orden ringa ut som hammarslag. Hoppas ni gillar den lika mycket som jag gör!

Kampen!

Upp trälar uti alla stater
som sälar mot en skock pirater
vi själar flög som handgranater
världen full av små soldater
som hungerns bojor lagt uppå
det är så lätt att tänka så
jag vet inte alls vad hat är
men det dånar uti rättens krater
förvånar jag med mina later
snart skall utbrottets timma slå

en kung sköts ner i dimman så
störtas skall det gamla ner i gruset
vi samlas här i radiobruset
som en vall mot lördagsruset
slav, stig upp för att slå dig fri
gav du upp för att få dig fri?
ni vet ingenting om god regi!
från mörkret stiga vi mot ljuset
vad blev kvar i folkhemshuset?
god choklad och SVT
jag är glad för jag kan se
att våran tid är snart förbi
från intet allt vi vilja bli

men allt är intet har jag hört
bubblan sprack - så oerhört!
som en svamp i kungasalen
jag får kramp nu i finalen
upp till kamp emot kvalen
jag står naken rädd och galen
sista striden det är
sista tiden, jag svär
har jag tvivlat lätt på talen
fina palestinasjalen
den brann upp med Arafat
i en sann novembernatt
ny är tiden - nya valen
ty Internationalen
finns i varje busskur på centralen
vad vet jag om allt sånt där?
vad vet vi om mänskor här?
vi ska tycka som vi lär
det åt alla lycka bär
*


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har nominerat dig på min blogg.....

2008-08-22 @ 19:00:54
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hej!

Hittade dig genom Malin. :)

Gillar verkligen dikten.

Hoppas det ordnar sig till det bästa med aktivitetsersättningen.

Ha en fortsatt bra helg.

2008-08-23 @ 21:57:54
URL: http://mittmirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0