Bojkott!

Nu på lördag manar alla vi som är trötta på könsskillnaderna i barnkläderna till bojkott av alla butiker som gör nämnda uppdelning. Det gäller även vuxenkläder tycker jag! Butikerna ska verkligen känna av inkomstbortfallet, inte bara bland barnkläderna!
Jag har flera gånger förr nämnt min irritation över skillnaderna i form på barnkläderna. Även vännen L har haft en och annan åsikt i ämnet.
Färgerna bryr jag mig inte jättemycket om, men när det skiljer flera centimeter i bredd och längd på pojk-och flickkläder fast de ska vara i samma storlek, det stör mig något enormt. Varför "ska" flickbyxor vara tajta? Om Sanna någon gång är med och handlar kläder och hittar en byxa hon vill ha får jag ofta gå upp en eller två storlekar för att hon ska kunna ha den. Hon är verkligen inte tjock, men hon har långa ben och lite former. Väljer vi däremot en byxa på pojkavdelningen passar hennes verkliga storlek perfekt...
Jag var en gång på Kapp-Ahl och skulle ha ett par jeans till Sanna. Jag tror hon hade storlek 86 då och använde fortfarande blöjor. På flickavdelningen fanns det jeans i den storleken med "tight fit" och "low waist" och då fick jag spader. Jag stormade ur affären och handlar helst inte där mer. För vet ni vad som händer om ett barn med blöjor har tajta byxor med låg midja? De glider ner. Och då försvinner liksom hela poängen med att ha byxor på sig.
Det har hänt förr att Sanna haft "flickbyxor" där problemet varit detsamma utan att det varit utskrivet. Vi var i Slottskogen med Jenny och Benjamin och barnen sprang i förväg. Sanna stannade flera gånger och drog i byxorna och till slut vänder hon sig om och gråter: Mammaaaa! Sanna tappar byssan! Och mycket riktigt, när hon sprang så kasade byxorna ner för att de inte satt tillräckligt högt i midjan. Som tur var hade jag ett par myxbyxor med mig som vi kunde byta till. De andra byxorna hamnade i papperskorgen.
Alltså. Nu på lördag kör de som känner för det bojkott på de affärer som gör skillnad på "pojk"-och "flickkläder".
Läs mer här om initiativet.

Kommentarer
Postat av: -ME-

Jag skäller istället. Jag diskuterar och förklarar och pratar med butikspersonalen. Och talar om att jag vet att DE inte kan göra nåt, men de kan vidarebefordra. Och sen gör jag det om och om igen. I alla butiker. Ibland får jag svaret "men det är ju så folk vill haaa det". No way, José, folk köper för att det inte finns några alternativ, om man inte syr själv. Och så diskuterar vi lite till. Fast jag vet inte om det nått till tillskärningspersonalen än? Obviously not, ärligt talat, för jag började kampanjen för sju år sen.

2011-02-22 @ 12:11:29
Postat av: Julia

Jag har också skällt, exempelvis den gången på Kapp-Ahl. Jag kallade det "pedofilparadis" om jag inte minns helt fel...

Inte för att jag tror att lördagens bojkott kommer märkas, men jag hoppas det. Money talks.

2011-02-22 @ 19:35:44
URL: http://chocolatefrog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0