Här kommer en ilsken kvinna

Okej, kanske inte ilsken, men iallafall lite irriterad. Jag drar ju upp det här med könsroller emellanåt, och oftast gäller det då barnkläders färger och passform. Men nu har jag ett nytt forum att finna bränsle för irritationen, och det är reklamfilmer... Det är definivt inget nytt att reklamfilmskaraktärer är sterotypa, men bara idag har jag sett tre reklamfilmer som verkligen stör mig.
Först har vi den här. Den riktar sig till killar mellan 18-29 år, för Coca-Cola Zero är, efter min egen tolkning från vad jag läst på Coca-Colas hemsida, en coolare variant av vanlig Coca-Cola light. Och för att killar ska vara nöjda ska tjejer bete sig såhär:



Sen har vi den senaste Compeedreklamen. Snygg tjej, snygga skor, då får man skoskav. På med lite compeed och sen är man en partyprinsessa igen. Och varför kan reklamen inte vara en hbt-kille i nya skinnskor? Eller någon på fotvandring? Men nej, skoskav får en tjej i skyhöga klackar och en kjol som knappt går över häcken. 

Och så min sista vedklamp, stereotypernas mästarfilm. En film som gjorde mig djupt besviken faktiskt. Produkterna är väldigt bra, använder dem själv, men vad fanken. Jag ska inte svära på att filmen är svensk, men jag tror det. Introducing svenska standardfamiljen, mamma, pappa, son, dotter, på en idyllisk skärgårdsö. Mamma diskar och hänger tvätt. Pappa tvättar kanoten. Och så säger vi att Sverige ligger långt fram i jämlikhet. Varför kan inte pappan i filmen hänga tvätt och mamman tvätta kanoten? Och varför ser vi mamma gå och bada i sin baddräkt men inte pappa i små badbyxor? Tyvärr hittar jag inte filmen på nätet, men den marknadsförs ganska rejält just nu, så titta efter nästa gång du kollar på tv.
Oh ja, vi får inte glömma rakhyveln Venus från Gilette: Brings out the goddess in you. För du kan inte vara en gudinna med håriga ben!
Ja, jag vet att jag hänger upp mig på småsaker, vem bryr sig egentligen. Men varför, varför, måste reklammakarna stanna kvar i gamla roller? De om några borde ha makten att ändra det som alltid varit.

Som tur är finns det fler än jag som kan störa mig på sådana här saker. Magnus Betnér kan var magstark ibland, men han hymlar inte och det tycker jag är bra. Han är rolig (för det mesta) och här slår han huvudet på spiken: http://drrling.blogspot.com/2008/01/magnus-betnrs-inget-r-heligt.html (Jag fick inte ordning på klippet, länkar istället).

Det är märkligt vad vissa saker kan få mig att gå i spinn vissa dagar och andra inte. Jag köper ju faktiskt både dockor och rosa kläder till Sanna, jag har själv skor med klackar, jag rakar benen, det är jag som oftast lagar maten hemma... Men jag jobbar i ett mansdominerat yrke, maken sköter 95% av tvätten, jag föredrar att köpa byxor till Sanna på pojkavdelningen eftersom de tål mer och hon har både gräsklippare och radiostyrd bil. Man måste inte gå till extremer åt båda håll för att visa sin ståndpunkt, men jag vill verkligen inte att Sanna ska växa upp och känna som jag gjorde. Att man inte är tillräckligt cool om man inte har pojkvän, att hon ska ha tajta kläder och urringade tröjor för att bli uppskattad, att tjejer ska vara svaga och fnissiga och killar starka och tuffa, annars passar man inte in. Jag kan hålla på hur länge som helst, så därför är det bäst att jag lägger ner nu. Det är svårt att sätta ord på vad det är jag menar men jag tror att lite av det har kommit fram idag. Jag vill bara att det ska finnas en balans och att alla, oavsett kön, ålder och härkomst, ska vara lika mycket värda. Godnatt! 

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag jobbar imorgon. 04.00-17.30 tror jag. För det var på dagen eller? fast å andra sidan brukar inte jag orka hitta på så mycket efter jobbet ändå...

2008-06-05 @ 09:13:08
URL: http://backafram.blogg.se/
Postat av: Nettan

jadu... sex säljer, så är det ju. Själv har jag aldrig knappt kollat på reklamen, tycker de är hjärncellsbefriade för det mesta och brukar gå och hänga tvätt eller nåt sånt då det beger sig. Fast just nu har vi ingen reklam alls vilket iof är rätt skönt. Saknar den inte.



Jo, är det okej att jag länkar till din blogg? Låter jag den bara ligga kvar i bokmärkena så tenderar jag att glömma att kolla (för många bokmärken och för lat för att rensa och sortera dem) :)



Nettan

2008-06-05 @ 19:03:01
URL: http://witchypooscorner.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Läkaren sa att Seth hade typiska barn eksem. Han skrev ut någon kortisonsalva som vi ska smörja 2ggr/dag i två veckor. Sen trappa ner och gå över till Miniderm. Förmodligen kommer Seth hud behöva smörjas varje dag, för alltid. Men målet är att använda kortisonen så sällan som möjligt. Men så snart det kom något eksem skulle vi ta den i några dagar.



Jag har märkt att Bamse torkar ut Emma också. Hon använder sällan solkräm eftersom man inte ska ha det på barn under ett. Men de dagar jag måste för att hon inte ska bränna sig (som idag på stranden) smörjer jag där kläderna inte täcker. Idag såg jag tydligt att hon var torr exakt där jag smörjt.



Läkarens tips till det var att testa olika. Han rådde mig att ta Bamse på ena benet och en annan på det andra. Sen fick jag tipset på apoteket att fysikaliska inte alltid är det bästa till barn över två år. Det fanns tydligen något i dem som hon trodde Seth var känslig mot.



Oj, långt. Har inte orkat läsa ditt inlägg än så det kan jag inte kommentera. Får läsa det imorgon!



God natt!

2008-06-05 @ 22:30:30
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Heléne

När jag fick barn nummer 1 var jag totalt inkörd på genusvetenskap, hon hade inga rosa kläder, fick absolut inte ha barbiedockor etc. Hon blev 100% prinsessa, så jag föll till föga, det blev rosa och glitter... Med barn nummer 2 har jag struntat i allt,vi har köpt både rosa och blått, barbiedickor och bilar. Hon är noll prinsessa, och stuntar totalt i leksaker - hon vill bara springa och hoppa... Så, hur mycket är egetligen arv och miljö?



Men, angående allt sex i reklam - jag håller med, det börjar bli rent löjligt. Man blir ju totalt avtrubbad, och tyvärr märks det ju på tonåringarna.

2008-06-05 @ 22:54:09
URL: http://haggmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0