Ännu en vecka till ända

Veckorna går verkligen otroligt fort nu för tiden. Med två underbara ungar som håller mig sysselsatt från morgon till kväll är det ingen risk att man har långtråkigt!
Den här veckan har vi pysslat med lite av varje. I tisdags fyllde till exempel barnens kusin Anna fem år och vi var där på lite kalas. Av oss fick hon en stor väska med pennor, kritor och vattenfärger som jag hade pimpat med allt möjligt. Den var så otroligt tråkig så jag målade den lila, skrev "ANNAS FÄRGER" på den och sen kladdade jag med decoupage för första gången på flera år. Jag satt i timmar och klippte ut blommor och prinsessor och skrev ut en bild på födelsedagsbarnet som vi klistrade på. Tyvär började färgen redan flaga samma dag, men jag hoppas att det mesta ska sitta kvar ett tag till. Det var iallafall otroligt roligt! Jag vek också fem lila tulpaner som jag dekorerade med glitterlim och jag tror nog att Anna tyckte om dem. Tyvärr blev hon magsjuk i torsdags och kunde inte ha sitt skräck-kalas som bestämt, men jag hoppas att hon blir fort frisk och kan ha det så snart som möjligt!

I onsdags var jag på Östra med Jesper och klippte av hans tungband. Fantastiska Cecilia följde med som moraliskt stöd, och William hängde också med och tröstade. Jag fick ju frågan redan på BB om vi ville klippa tungbandet, men jag var inte i skick till att fatta ett sånt beslut då. Men så nu under sexmånaderskontrollen anmärkte läkaren också på det och jag hade själv tänkt på det den senaste tiden då jag märkt att han sätter tungan ivägen när jag ska mata honom med barnmat. Så hon skrev en remiss och då de fått ett återbud fick vi en snabb tid. Det var väldigt jobbigt, jag kände det som om jag svek honom, men han skulle kunna få problem med talet längre fram om det inte åtgärdades och dessutom måste större barn sövas och det vill man ju inte gärna utsätta sina barn för. Men jag kunde inte titta på och jag ville inte heller att han skulle se mig orolig och ledsen för jag var rädd att det skulle kunna skrämma honom ännu mer, så jag satt på britsen och höll fast hans ben och tittade bort. En läkare och en sköterska höll hans huvud och armar och en andra läkare klippte bandet. Han är ju jäkligt stark så de fick kämpa en stund. Åh, ångesten. Men det blödde inte så mycket och han var pigg och glad kort efteråt. De första timmarna efter ingreppet verkade han ha lite ont när han skulle börja äta, men det gick också fort över. Jag hade dock förväntat mig att han skulle börja greja mer med tungan, men det har han inte gjort. Å andra sidan har han ju aldrig kunnat sträcka ut tungan eller slicka sig om munnen, så det tar väl ett tag för honom att lära sig det.
Efter sjukhuset åkte vi på mammafika hos Cornelia och pustade ut. Där är en stålkvinna till att sy och baka! Gott och trevligt, och alltid roligt att få träffa mammorna en stund!

I fredags morse lämnade vi barnen hos farmor och farfar och for till Ullared för skamlös shopping. Vi behövde lite av varje och det var trevligt att komma iväg en stund bara jag och maken. Förutom alla hemmakemikalier som till exempel tvättmedel, maskindiskmedel och plastpåsar köpte vi en hel del kläder till Jesper och lite till Sanna. Maken köpte lite kalsonger och någon t-shirt och jag köpte en knallcerise tunika och en fin pepitarutig vårjacka. Det blev också en hel del leksaker till Sanna (prinsesstemat var påtagligt), en träningsboll, mikrofoner och karaokespel till Wii:et samt tre nya bärbara telefoner då våra andra har dött och försvunnit. Vi svängde också in på Panduros outlet men den var lite av en besvikelse. De hade väl en hel del, men det var inte många kronor billigare än den vanliga affären. Barnen hade haft det bra i Torslanda, men svärmor hade tyvärr blivit magsjuk så vi går här och håller tummarna för att vi klarat oss. Vi var ju dåliga i förra veckan så förhoppningsvis har vi haft vårt. Klarar vi natten så kanske vi kom undan med blotta förskräckelsen.

Resten av helgen har gått åt till handling och städning. Vårt hem har sett ut som en rövarkula då jag fortfarande känner av ryggskottet och inte får mycket gjort. Eller jo, det får jag väl, men det är hart när omöjligt att hålla jämna steg med Sanna. Hennes senaste nöje är att klippa papper, så idag bestämde jag och maken oss för att kväsa kreativiteten ett tag och har därför gömt alla saxar i ett skåp som hon inte når... Jag ska ha mammafika här på onsdag och det sista jag behöver är att behöva jaga pappersbitar över hela huset...
Men det var inte bara arbete i helgen, idag rymde jag på bio med underbara Karin. Vi såg Alice i Underlandet i 3D, det var häftigt. Den var klart sevärd och välgjord men inte i makens stil så jag är glad att jag kom iväg! Och det är ju alltid ett nöje att få vara en stund med Karin!

Nu ska jag se Ghost Hunters innan jag försöker sova. Jespers nätter har nämligen blivit totalt hopplösa så det blir lite hackigt. Imorse fick jag sovmorgon, men jag ligger så mycket back att jag nog aldrig kommer ikapp. Det är märkligt, det finns inget som tröstar honom, varken amning, napp eller sova på min mage. Han spänner sig som en planka och gnyr och skriker och kan oftast bara lugnas av att jag sitter upp med honom i sängen och lägger upp honom på min axel och ömsom gungar, ömsom klappar honom i rumpan. Så somnar han och börjar om igen efter 30-60 minuter. Frampå morgontimmarna lugnar han ned sig lite så vi får ett par timmar, men fram till ungefär tre-fyra på morgonen håller vi på och strular. Men Sanna var lite såhär också i samma ålder, så det är bara att härda ut. Imorgon är det måndag igen och vi har inget planerat. Jag har lovat Sanna att vi ska baka muffins, men mer avancerat än så lär det knappast bli.
Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Behöver verkligen en tripp till Ullared o fylla på underklädslådorna här hemma!



Funderar på att göra papperstulpaner med barnen sompåskpynt... med glitter blir de nog söta!



Både mina handledare ville gärna vara referenser, gulligt av dem jag vet att de har en hel del studenter så jag var väldigt tacksam. Hoppas nu jag får något...



Kram

2010-03-15 @ 07:38:07
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vad härligt att du kunde komma iväg till Ullared och gå på bio! Jag är imponerad över allt du hinner med trots två barn. Jag ligger verkligen i lä med bara ett :) Känner mig helt däckad av sömnbristen - hur orkar du??

2010-03-15 @ 16:44:16
Postat av: Julia

Lisa: Man går på ren vilja! Men det är faktiskt jobbigare med första barnet, med andra har man vett på att prioritera bort städning och sånt och vila när barnen är lugna! ;-) Amningshormonerna hjälper de också!

2010-03-15 @ 18:02:24
URL: http://chocolatefrog.blogg.se/
Postat av: cecilia

Vet du julia... William har aldrig slickat sig om munnen heller ;) trots lååååång tunga!

2010-03-15 @ 19:49:12
URL: http://bebbenbaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0