Torsdagsdejt

Igår var jag och maken ute och åt middag på Danilo och efter det gick vi på bio. Vi såg "Baksmällan". Kanske inte den mest intelligenta film som skapats, men man fick skrattat litegrann iallafall. Från början hade jag velat se Transformers, men den har fått så ruggigt dålig kritik. Maken ville se Johan Falk, men den har inte premiär förrän imorgon. Den 15 juli är det premiär för den nya Harry Potter-filmen. Även om filmerna aldrig kan mäta sig med böckerna så vill jag ändå se dem!
Imorse var maken och jag på kontroll på mvc, och sedan åkte vi upp till Delsjön en stund. Vi hittade en liten bergsknalle och där låg vi på en filt och fnissade som tonåringar, läste och badade. Maken badade två gånger medan jag nöjde mig med en, det var inte helt lätt för den här valrossen att komma upp och ner i sjön. Men det var väldigt skönt när jag väl kunde andas i kylan igen. För det var kallt de första minuterna, jag skulle ljuga om jag sade något annat.
Efter badet åkte vi och storhandlade, köpte hem mat från Johanssons och sedan åkte maken med sin bror in till stan och såg Sverige-England i U21-EM. De hade väldigt roligt även om det var en snöplig straff-förlust.
Jag fick hem en väldigt pigg stumpa vid åttasnåret, hon öste på tills halv elva ikväll. Så blir det när man är hos farmor och får lov att sova middag...

Det har varit mycket i nyheterna de senaste dagarna. Michael Jacksons och Farrah Fawcetts dödsfall har väl rönt flest rubriker. Bryr mig faktiskt inte särskilt mycket om det. Men två nyheter som jag verkligen bryr mig om, så till den milda grad att jag blir både arg och ledsen när jag tänker på dem, det är historierna om föräldrar som lämnar sina barn i bilen. I Köpenhamn igår dog en ettårig flicka när hennes pappa glömde henne i bilen hela dagen och ingen märkte något. Hur i helvete kan man glömma av sitt eget barn? Och jag vet inte om jag och maken är extrema, men vi hörs alltid en eller ett par gånger varje dag, och vid minst ett av dessa tillfällen brukar maken fråga hur lämningen på dagis gick och hur Sanna mådde på morgonen. Det samtalet har vi senast klockan nio på morgonen. Jag förstår bara inte!
Och alldeles nyss läste jag på GP's hemsida att ett föräldrapar lämnat sin sju dagar gamla bebis i sin bil här ute på Hisingen och gått in på Media Markt i Bäckebol. Klockan var åtta på kvällen, men jag var ute vid åtta idag, och solen sken fortfarande och det var rejält varmt. Och jag vet att det på den parkeringen inte finns en gnutta skugga någonstans! Folk hade lagt märke till bebisen ganska omgående och ringt polisen. När de kom tjugo minuter senare hade föräldrarna fortfarande inte kommit ut, så de slog in rutan. Hur tänkte föräldrarna liksom? So what om man måste väcka barnet, man lämnar det inte ensamt i en bil oavsett årstid! Vem vet vilka sjuka människor som kan komma förbi och se barnet?
Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort om jag hade sett ett ensamt barn i en bil när det är såhär varmt ute. Men jag vill tro att jag hade börjat med att ringa polisen, sedan hade jag antagligen gått in i varuhuset och bett kundtjänst ropa efter föräldrarna. Hade de fortfarande inte dykt upp hade jag antagligen slagit in rutan själv, och sedan tagit konsekvenserna. För man lämnar inte ett barn ensamt i bilen!!!

Imorgon ska lilla familjen åka upp till Älsjön i Olofstorp. Det är en helt underbar liten sjö som ligger ganska avskilt i något som förr var ett sommarstugeområde men som nu är ett småsnoffsigt villaområde. Enda anledningen till att vi känner till det är för att gammo hade en stuga i närheten där i många år. Det är mycket barnvänligt och ganska skuggigt. Jag har stått och stekt plättar halva kvällen som vi ska ha med oss imorgon och Sanna har redan packat sin håv och spann och spade.

Usch vad sent det har blivit. Dags att sova en stund. Två som redan har somnat är min man och vår dotter. Hon har som sagt blivit väldigt pappig den senaste tiden, men nu börjar det nästan gå till överdrift. Man tar ju inte miste på släktskapet iallafall...


Godnatt!

Kommentarer
Postat av: -ME-

jag håller med dig om barn i bil och jag knackar också rutor om det behövs. Det behövs fler tanter som knackar rutor här i världen.



Att Sanna är pappig är fullständigt lysande inför hösten. Även om det kanske känns kymigt för dig så är det ändå det bästa, att hon väljer det själv redan innan.

2009-06-27 @ 16:12:23
URL: http://vinterliv.blogg.se/
Postat av: Jessica

Men ni har väl värmepump? Har ni inte ac då också? Vi har det och utan den hade jag nog inte varit så positiv till värmen. I dag hoppas jag att vi kan få lite strandtid... men det är mycket som behöver göras så vi får se... kram

2009-06-28 @ 09:59:33
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: caro - sex, kärlek och allt däremellan!

Åh vilken gullig bild, vad sött att dom ligger på samma sätt :)



kram

2009-08-04 @ 10:28:28
URL: http://car0.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0