Små solar i gräset

Efter att en liten stumpa hade somnat ikväll kröp föräldrarna upp i soffan med varsin skål jordgubbar. I brist på annat att titta på ramlade vi in på "Trädgårdsfredag". Och jag blev helt såld!!! I programmet finns det en helt ljuvlig liten kuf vid namn Gustav Mandelmann.
 

Ett sånt underbart namn! Och en sån underbar karl! Inte på det där djuriskt sexiga viset, utan bara som en liten trivselgubbe att gå runt och må bra med. Som jag förstår det driver han och hans fru ett ekologiskt jordbruk och programmet handlar om odling, konst och mat bland annat. Hans fru var inte i närheten lika charmig men oj ett så mysigt program! Hönsen var frigående på en liten äng och hade sina bon i något som såg ut som en gammal husvagn, en sån som drogs av hästar. Här är en länk till SVT Play - ta en titt!!! Missa inte när han plockar upp en fil ur fickan för att vässa sina trädgårdsredskap! http://svtplay.se/v/1582783/tradgardsfredag/del_6_av_8

I början av programmet pratar de om maskrosor som ett ogräs. Min farmor till exempel tyckte inte om att ha maskrosor i sin gräsmatta, men jag tycker de är jättefina. Sanna gillar dem också, och när jag ser maskrosor så tänker jag alltid på en visa som mamma sjöng ibland. Den heter "Om maskros och tjärdoft", skriven av Carl Anton. Här är en snutt av texten:


 

Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs
och bör rotas ut

Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset
när sommarn är slut



Fast namnet maskros är inte jättefint, jag föredrar engelskans Dandelion.

Idag har hela lilla familjen varit lediga. Sanna fick stå över Torslandavisiten den här veckan, jag kände att jag ville ha henne hemma hos mig, och dessutom frågade mina föräldrar för en månad sedan om de kunde få ha henne i helgen om hon ville. De är ute med husvagnen så imorgon ska maken köra ut henne till campingen och så får hon sova över där om hon vill. Även om hon har sagt att hon skulle vilja sova i husvagnen så kan det ju ändras. Hon har ett stort behov av oss just nu och jag tycker det är viktigt att respektera det, och det vet jag att mina föräldrar gör. Skulle hon inte vilja åka dit alls så behöver hon inte det, och om hon åker men vill komma hem igen så kommer de antingen köra hem henne eller ringa oss så vi kan hämta henne. De är inte så värst långt bort. 
Idag fick far och dotter dessutom lite kvalitetstid tillsammans, de åkte till Vattenpalatset i Lerum och badade. Jag kände mig inte så sugen på att följa med, känner mig så stor och klumpig och dessutom har jag inga badkläder som passar. Jag får väl kanske ta tag i det om det blir riktigt varmt i sommar, men jag avstår gärna också. Jag är ingen badare. Eller solare för den delen, jag trivs bäst i skuggan under en korkek.

Idag fick vi äntligen besked om sluträkningen från försäkringsbolaget. Vi hoppades på att gå plusminus noll, men till vår stora förvåning verkar vi få tillbaka nästan sex tusen. Om så verkligen är fallet så är vi mycket glada och överraskade, men som så har varit de senaste månaderna finns det stora hål i vår ekonomi, så pengarna kommer knappast gå till någon semesterkassa. Men än så länge går vi iallafall inte back, så det är bara att vara tacksam! Det finns väldigt många i vårt land som har det betydligt jävligare just nu. Jag undrar vart vi egentligen är på väg?
När jag ändå samhällsreflekterar - glöm inte att rösta på söndag! Det kanske känns meningslöst, men så länge man går och röstar så har man iallafall försökt göra sitt. Annars har man ingen rätt att sitta och gnälla när allt går åt fanders!

Och nu är det läggdags! Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Har bara sett snuttar av Trädgårdsfredag men tycker också att han är alldeles underbar! Tack för länken. Håller dessutom med om maskrosorna, varför lägger folk så mycket jobb på att bli av med så fina blommor?

Grattis till försäkringspengarna!!

2009-06-06 @ 11:43:26
Postat av: Karin

Härligt inlägg, jag var mycket förtjust i Carl-anton när jag var liten! Vad duktiga ni har varit med allt som rört renoveringen, nu får ni helt enkelt njuta av det i sommar! Kanske kan du och jag ta en utflyktsdag per bil runt alingsås eller västgötaslätten (Nordpolen!!!) i sommar? Nu skall jag och Peter ta frukost på Bengans sedan blir det rötning. KRAM

2009-06-07 @ 11:12:34
Postat av: anna m

Visst är det ett underbart program!!

Här plockas maskrosor till grannens kanin :)

2009-06-15 @ 23:11:33
URL: http://jiiizes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0