A family vacation

Känner mig lite svengelsk. Eller kanske svanskelsk. Eller nåt. Har iallafall fått slänga ur mig glosor både på spanska och engelska den senaste veckan, och det är ju alltid kul. Inte för att jag kan någon spanska, men jag har ett sjutusan till språköra och snappar upp och kopplar ihop och drar paralleller till franskan, så jag tycker nog att jag kan hanka mig fram rätt så bra.  Men det var ju inte mitt uppblåsta ego som det här inlägget skulle handla om, utan vår semester på Mallorca!
Vi åkte i ottan den 13 september, incheckningen stängde fem och planet gick halv sju. Inga problem där, det var bara upp och iväg. Tre resväskor, tre handbagage och en sulky, men ingen övervikt och allt kom med. Vi landade i Palma vid tiotiden och fick våra väskor som en dans. Eftersom det kan vara ganska hektiskt kring bagageband, mycket väskor och folk så knöt vi upp Sanna i Jennys och Benjamins mei tai, och hon tyckte det var jättemysigt. Sedan strulade det med bussarna på nåt vänster och vi blev sittande i en buss, som gick på tomgång, i över en timma. Ingen vet vad vi väntade på, men till sist kom vi iväg. Checkade in på hotellet strax efter tolv och fick en helt suveränt rum! Sovrum, stor toalett med badkar, rymlig hall samt kombinerat kök och vardagsrum. Vi hade också balkong med havs-och poolutsikt, jättemysigt! Men för Sanna var nog det mest spännande att Lille Skutt stod i hotellets entré och mötte! Hotellet, Estrella de Mar & Spa, var nämligen ett Blue Village-hotell, vilket innebär att det fanns Bamseklubb där. Nästan varje dag, samt vid ankomst och avgång, var det någon i Bamsegänget som dök upp och detta var ju himmelriket för vår Bamsetokiga unge. Hon är för liten för att vara med i Bamseklubben, men det hade hon nog inte velat vara med på ändå. Men hon fick träffa både Bamse, Skalman, Lille Skutt och Vargen flera gånger iallafall, och dessutom titta på den speciella Bamseshowen som gick på tisdagskvällen. Och på fredagen köpte vi Bamseklubbens kit till henne, bestående av keps, t-shirt och ryggsäck, dyrt som stryk men mycket populärt... 
Vi hade bra väder också. Inte alltför varmt, mellan tjugofem och tjugoåtta grader på dagen och tjugo till tjugotre på kvällarna. Ibland var det lite molnigt, men regnet som utlovats höll sig tack och lov borta. Några stänk fick vi, men det var inget som dröjde sig kvar mer än en minut eller så, sedan blev det skönt och soligt igen.
Hotellet hade tre pooler, en barnpool, en mellanpool och en djup pool. Sanna gillar ju mest att sitta i kanten och plaska, så vi var mest i mellanpoolen där det fanns breda, mosaikmurade etagesteg ned i vattnet, precis lagom för en liten tjej att sitta och skvätta. Ibland följde hon med någon av oss ut i vattnet, men hon var helt nöjd med att sitta på stegen med sin lilla sjöhäst. Dagarna var rätt så lugna för oss. Vi började dagen vid åtta med den fantastiska frukostbuffén där det serverades flera sorters bröd och bakverk. Det fanns mycket frukt, yoghurt, flingor, pålägg, och lite olika varma alternativ såsom förlorade ägg, stekt korv och potatis och bacon. Sanna föredrog baguette med smör och sedan en croissant med florsocker till efterrätt. Sedan gick vi till poolen och badade och slappade till halv ett ungefär då vi tog oss de tjugofem metrarna till snackbaren och beställde lunch. Sanna åt pommes frites eller pasta och jag föredrog gambas al aillo, räkor frästa i vitlöksolja, medan maken åt pasta, korv eller hamburgare. Efter maten var det dags för tupplur, mest för att undkomma de hetaste timmarna i solen. Sedan gick vi ner till poolen igen och mellan fyra och fem bjöd entertainementgruppen på livemusik i poolbaren, väldigt mysigt och avslappnande att ligga och lyssna på. Det fanns givetvis också en lekplats på hotellet som vi gick till med jämna mellanrum. Alldeles utanför hotellmuren låg en större, kommunal lekplats, dit gick vi också när andan föll på, för jag tror inte att det finns någon tvååring som finner sig i poolslappande precis hela dagarna, även om hon trivdes väldigt bra där med. När vi kände oss färdigbadade för dagen gick vi upp på rummet, duschade och pysslade lite och gav oss sedan ut på stan för att leta efter kvällens restaurang. Vi bodde i Alcudia, nära hamnen, så där åt vi fyra av kvällarna. Sanna var väldigt svår med maten den här resan, hon ville nästan bara ha pommes frites tyvärr, men ibland fick vi lirkat i henne spaghetti och köttfärssås också. Maken njöt av goda köttbitar eller pasta när han ville föregå med gott exempel inför Sanna, medan jag frossade i olika fiskrätter och skaldjur nästan varje kväll. Någon gång blev det pizza med mycket mozzarella också och nästan varje kväll blev det någon god efterrätt också, som till exempel Fresas con nata (jordgubbar med vispgrädde) eller någon glasscup. Den maffigaste efterrätt jag åt var Especial de El Yate som bestod av tre kulor ljuvlig chokladglass, vispgrädde, M&M's, chokladsås och hackad choklad... Yep, I was in heaven!
Första kvällen vi var ute gick vi in i en leksaksaffär där maken hittade en 40 cm stor Tinky-Winky som man kunde trycka på handen. Då började den blinka och prata och sedan spelades en liten film med bilder på teletubbiesarna på magen. Och eftersom vår dotter har sin far flera varv runt lillfingret så fick hon den, trots att den kostade 400 spänn. Men oj så älskad denna Tinky-Winky är!
Tre kvällar gav vi oss av till den andra ändan av Alcudia där vi bodde när vi var där på smekmånad för fem år sedan. Det finns betydligt fler restauranger och butiker i den delen så det var kul att ta sig dit. En av gångerna åkte vi häst och vagn till Sannas stora förtjusning. Den gången gjorde vi också något jag aldrig trodde att vi skulle göra - vi gick på en skandinavisk restaurang... men vi kände oss helt handfallna inför Sannas totala matvägran att vi till slut gick dit, och fick kokt potatis och köttbullar till henne! Och tack och lov åt hon!
På tisdagen gav vi oss ut på äventyr, vi promenerade till marknaden i den gamla delen av Alcudia. Åh en sån marknad! Jag hade kunnat gå där dubbla tiden och lukta på kryddor och ostar, njuta av broderade dukar och sjalar och titta på allt möjligt hantverk! Vi fick till och med köpt lite presenter till de familjemedlemmar som fyller år närmast så jag kan ju inte skriva alltför uttömmande om shoppingen, men till mig själv köpte jag iallafall en underbar vit sjal med röda blomsterbroderier, en indisk randig sjal i orangea toner (fick en likadan i rosa toner av mina föräldrar som var på samma marknad i maj) och ett magnetiskt armband i rosalila färger. Sanna fick två söta ringar med en blå och en grön nyckelpiga på och var fullkomligt lycklig. Det fanns cowboyhattar också, men jag köpte aldrig någon, för de såg så himlans bekanta ut. Jag tror nämligen att nästan likadana hattar finns att köpa på vår nya klubb, och ska jag köpa mig en ny hatt så får den faktiskt vara lite unik, annars kan det kvitta.
På torsdagen åkte vi på utflykt till Marineland, en liten park utanför Magaluf som har shower med sjölejon, delfiner och papegojor, samt några små akvarier med saltvattensfiskar. Sanna har precis upptäckt filmen "Hitta Nemo" och blev helt till sig när hon såg en sådan fisk i ett av akvarierna. Det fanns pelikaner och pingviner och sköldpaddor också. När det blev för varmt i parken gick vi ner och tog oss ett dopp i det ljumma Medelhavet, det var härligt! Under showen med sjölejon och delfiner satt vi precis på mitten på andra raden så vi såg de vackra djuren otroligt bra. Flera gånger var de bara två meter ifrån oss och visade saker, och flera gånger plaskade delfinerna med stjärtarna så vi blev helt nedstänkta. Just detta var nästan det roligaste för Sanna tror jag... Men det var underbart härligt att få se showen!
Annars hände det inte så himla mycket mer på vår semester, huvudmålet för oss var att ta det lugnt, njuta av livet och varandra, eftersom vi känt att vi inte haft den möjligheten under semestern i somras då jag mest åkte in och ut på Sahlgrenska. Vi är otroligt nöjda helt enkelt! Och här är ett bildspel med ca en tredjedel av alla bilder vi tog, hoppas ni gillar dem!

Make an on-line slide show at www.OneTrueMedia.com
Hej så länge!!

Kommentarer
Postat av: Annica

Härliga bilder... Det ser urskönt ut, tänk om man kunde komma iväg så...drömma kan man ju..:)



Kram

2008-09-21 @ 19:48:02
URL: http://[email protected]
Postat av: Jessica

Låter som o ni haft en underbar semester! Vårt hotell hade också bamseklubb men inte såg vi någon figur... tråkigt för det hade vi faktiskt räknat med...

2008-09-21 @ 19:49:15
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Anna-Lisa på AFF (januarigruppen)

Härliga bilder. Jag har varit i Alcudia två gånger. Mycket barnvänligt minns jag. Skönt med en semester så här på höstkanten här hemma.

2008-09-22 @ 07:11:02
Postat av: Nettan

Jättefina bilder!

Ser ut som ni hade en riktigt fin semestervecka. :)

2008-09-22 @ 07:49:35
URL: http://witchypooscorner.blogspot.com/
Postat av: Karin

Fina bilder! Kul med bildspel. Ni verkar ha haft en helt underbar semester!

Jag blir jätteavundsjuk....

2008-09-22 @ 07:55:29
URL: http://karinj.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilks underbara bilder! Förstår att ni haft det toppen!

2008-09-22 @ 21:27:04
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Välkomna hem! :)

Åå så roligt att läsa om hur ni haft det. Det låter helt underbart!!

Den där efterätten med chokladkulor och allt vad det var, mmmmm, säger jag bara. :)

Sköt om dig, nu ska jag hoppa i säng.

Godnattkram!

2008-09-22 @ 22:16:57
URL: http://mittmirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0