Smulan och Figaro

Jesica skrev häromdagen om sina katter och det är ju alltid mysigt. Jag skriver inte så ofta om våra två, syskonparet Smulan och Figaro. De tar alltid hand om varandra och tvättar varandra. Enda undantaget var när Smulan hade ungar, då tålde han henne inte, men så fort de hade flyttat blev de bästisar igen. Smulan är rätt så självständig och inte så kelen. Det är hon som är jägaren i familjen och hon ligger gärna i källaren när hon inte skriker efter mat. Hon är rätt så liten, men äter som en häst, trots avmaskningar och allt, men hon är i fin form så jag tror bara hon bränner mycket. Figaro är lite större. Han är i enstaka slagsmål men har aldrig *peppar peppar ta i trä* kommit in med ett byte. Han är en sån kelgris. Han älskar Sanna och låter henne göra nästan vad som helst med honom. Han är kanske inte så gosig som vår första katt, Blixten, men han är en skön kille, lite som Scat Cat i Aristiocats. Jag är helt säker på att han skulle lira jazz om han bara kunde!
Nu ikväll när jag kom hem hade han knôtt sig ner mellan Sanna och maken i sängen, men så fort han såg att jag var på väg så bredde han stragetiskt ut sig vid min kudde så vi skulle kunna ligga sked en stund. Han älskar det, för då kan jag klappa honom över hela magen och klia honom under hakan, för det är det bästa han vet. Och det var så himla mysigt att jag var tvungen att skriva om det. Det är något av det bästa med djur, den där ovillkorliga kärleken. Allt de begär är en mjuk plats att sova på, några mål mat om dagen och att få kela lite då och då och de älskar dig för evigt.
Jag hade tänkt att ta ett kort på honom där han låg i sängen, men batteriet var slut i kameran, så jag fick rota fram ett par bilder som vi tog när vi ganska nyss hade skaffat dem. Säg att de är cirka femton veckor på de här bilderna. Det är Figaro till vänster och Smulan till höger på den första bilden och tvärtom på den andra. Figaro var en relaxkung redan då, jag vet ingen katt som kan breda ut sig som honom.


Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Katter är härliga! Jag tyckte inte alls om katter innan. Men så hyrde vi en etta i andrahand, i kontraktet ingick att ta hand om ägarens katt. Vad ska man säga? Vi fastnade på en gång...



Våra katter får dock inte vistas i sovrummet. Dem är ute jämt och vi hinner inte kolla fästingar mellan varje gång. Därför har vi satt grindar så katterna inte ska gå in till sovrummen. På dagarna smiter de dock in så snart de kan...



C bror har en son som är lika gammal som Emma. Dem har också katter och nu visade det sig att pojken är allergisk. De hade inte mage att göra sig av med katterna så de byggde ett "katthus" på altanen, jätte gulligt och varmt. Nu kan de gosa med katterna utomhus och katterna har ett varmt och ombonat hem. Allergin brukar oftast växa bort efter några år sa läkaren, och då kan katterna komma in i huset igen. Smart tycker jag.

2008-09-24 @ 07:18:22
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Nettan

nämen guuuuuuuuuu så söta!!!!!!!!!!

Katter är otroligt fascinerande och jag brukar läsa allt jag kommer över när det gäller just katter. Min fascination står att se tydligt om man tittar på min prydnadskattssamling. Den startade då jag var 8 och lär nog fortsätta resten av mitt liv.

2008-09-24 @ 08:31:42
URL: http://witchypooscorner.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0