Lilla familjen har blivit kändisar

Igår kläckte nån regeringsnisse ur sig att det borde vara böter på att inte fixa dagisplats inom fyra månader och mamman gick in för att kommentera sagda förslag på GP's hemsida. En timme senare ringer GP och vill intervjua lilla familjen. Och eftersom vi är linslusar (linslöss?) så var de hjärtligt välkomna. Vi hade dryga timmen på oss så det blev den snabbaste städning detta hus sett. Det är inte klokt vad vi kan åstadkomma bara vi samarbetar och anstränger oss lite. Ok, mamman välte barnet två gånger, men det var inte med vilje. Nyduschade och välklädda tog vi emot reporter och fotograf halv två igår eftermiddag. Fika, intervju och massor av foton senare resulterade i den här artikeln i både nätupplaga och papperstidning:
2007-08-17 22:05
Bild: Lisa Wikstrand

Sanna vill ha lekkamrater

Sanna, 18 månader har tömt sin leksakslåda på ett par minuter. Föräldrarna Julia och Stefan Olsson betraktar tålmodigt hennes lek. På måndag blir det fyra månader sedan de ställde sig i kö för en dagisplats. Nu kan de få vänta till nästa höst.

- Den här hösten klarar vi. Vi är båda från Göteborg och har familj här. Sedan kan vi turas om och pussla med våra jobb. Men det finns en gräns för hur mycket familjen och arbetsgivaren klarar av, säger Julia.

Under hösten har de tänkt jobba deltid, Stefan på dagen och Julia på kvällarna. Båda är positiva till förslaget om att få skadestånd om kommunen inte erbjuder en dagisplats inom fyra månader.
- Man förlorar inkomst på det här. Då tycker jag att det är bra om man kan få någon slags ersättning, säger Julia.
- Det är konstigt att ha en garanti som ingen följer. Man hoppas att det i stället får avskräckande effekt och att man får en plats i tid, säger Stefan Olsson.

Till sidans börjanTipsa en vänUtskriftsversion

Oj så tjusigt de uttalar sig. Nu kanske det blir liv i luckan på SDN Backa... Kul var det iallafall, i synnerhet som vi inte talade om för någon att vi skulle vara med i tidningen. Det var nog en och annan i vän-och familjekretsen som satte morgonkaffet i halsen.

Förutom att vara tidningskändisar har lilla familjen haft kalas idag. Undertecknad firade sin tjugoåttonde födelsedag med bullar, tårta, paket och familj. Fredagskvällen tillbringades i köket där det bakades kokosrutor och tårtbotten, med en avstickare till Hemköp halv tio på kvällen då äggen tog slut. Allt detta gjordes givetvis av mamman, resten av familjen hade däckat före nio. Skutt upp klockan åtta på födelsedagsmorgonen och satte bulldeg. Femtio bullar blev det i runda slängar, och tro't eller ej, det finns inte en bullsmula kvar. (Hur kommer det sig att jag är trött? Och vidare, hur kommer det sig att jag är den enda i familjen som inte haft vett på att gå och lägga mig än?)
I paketskörden fanns det bland annat ett presentkort på fotvård, fem böcker, ett halsband, en ljuslykta, pengar (=nya skor), en "Världens bästa mamma"-mugg, en tunika samt ett presentkort på en "topp-till-tå-behandling" som äger rum på måndag klockan två och tar tre timmar. Det innefattar helkroppsmassage, ansiktsbehandling och manikyr. Synd bara att jag, trots en mogen ålder på 28 år, är nagelbitare... Efter denna slappa eftermiddag blir det middag och bio och barnvakt över natten.

Vi är ju en samsovande familj. Ganska så mycket iallafall. Sannas säng står ju bredvid min och sängbenen är ihoptejpade så de inte ska glida isär. Sanna sover oändligt mycket bättre iallafall och följdaktligen gör jag det med. Ikväll upptäckte maken dock  hur gosigt det är att sova så här nära vår dotter, så han har tagit min plats! Undrar vad han tycker inatt när hon börjar krypa på honom och leta efter bröstet? Som tur är det bara att skifta platser om det kniper. Vem vet, hon kanske ger upp med en gång och så får jag en amningsfri natt? Eller så blir det vansinnesvrål så vi överröstar Kulturkalaset inne i stan. Only time will tell.

Nu ska jag njuta av slutet av Italian Job innan jag somnar. God natt!

Kommentarer
Postat av: Jenny & Benjamin

Stort grattis igen och i efterskott.
Sov du gott till slut? Och hittade Sanna någon tutte mitt i natten?
Nu har jag bokat torsdagen för maken också så nu kan inget hindra oss från min sida ;)

2007-08-19 @ 13:05:44
URL: http://jennyonline.blogg.se/
Postat av: Jenny & Benjamin

Nej, jag bestämde mig för att avvakta med den, det kommer fler partyn, ju. ;)
Jag provade molntröjan, men den satt inte snyggt på mig utan framhävde varenda valk så jag tänkte att du får prova själv istället om den sitter bättre på dig.
Kram.

2007-08-19 @ 23:11:15
URL: http://jennyonline.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej
Det låter som födelsedagen var bra, själv har vi haft en lite tuff helg. Bråkade om städning igår så det var lite jobbigt. Men vi löste det.
Kram på er

2007-08-20 @ 06:53:28
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0