Lite arg

Idag fick jag äntligen ordning på mina semesterdagar. Damen på lönekontoret har jobbat som sjutton för att reda ut begreppen och med lite tur är det inte så många dagar kvar att arbeta.
Men så idag kläcker min man en ny idé: han tycker att jag ska ta tjänstledigt istället för semester och istället ta ut de dagarna i höst. Och jag förstår vad han menar. Anledningen till att han tycker såhär är för att när man arbetar 100% så är semesterkofficienten 1,0. En semesterdag räknas alltså som en semesterdag. Men när man är sjukskriven på 50% så är kofficienten 1,66, så jag förlorar ju dagar på att ta ut semester nu. Men enligt damen på lönekontoret så "äter" tjänstledighet upp semesterdagar, så det som borde vara 19 sparade dagar inte blir det. Och jag litar helt och fullt på att hon vet vad hon talar om. MEN, jag kan inte förklara det för maken. Alltså hur de räknar. Hon förklarade lite för mig, men jag är så trött och förvirrad och har mycket annat i huvudet just nu så jag glömmer det nästan omgående. Och det gör mig arg, för jag är egentligen ganska smart. Men när det snackas siffror och kofficienter och andra saker så slår min dyskalkyli (sifferblindhet) till och jag ser ut som en fågelholk. Jag ska nog kika ner till lönekontoret imorgon eller på fredag och be att hon skriver ned det åt mig. Men framförallt gör det mig arg när maken blir lite nedlåtande när han tycker att jag borde komma ihåg exakt vad hon sa. Jag önskar alla män en grötig gravidhjärna någon gång i livet så de kunde få se hur kul det är. Krydda det med foglossning, oro över diabetes och allmän jobbstress så kan de verkligen få känna på hur det är att vara kvinna!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Sifferbindhet är inget kul. Fast du är ju otroligt duktig på ord och svenska språket! Alla har vi duktiga på något, jag sägs vara duktig på matte men jag är inte intresserad av siffror så det ger mig ingenting.



Jag hoppas att jag hamnar på någon återbudslista. Men vem lämnar återbud när det är 13 veckors väntetid?

2009-05-28 @ 05:53:54
URL: http://jesicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0