Det har äntligen löst sig!

Jag har inte orkat skriva den senaste tiden, jag har känt mig helt förtvivlad och under isen och panikångestattackerna har avlöst varandra. Jag har försökt få tag på läkaren, men det har varit omöjligt. Till sist ringde jag min barnmorska för att få boka en tid till den 27 maj då jag fått veta att hon skulle komma till mvc, men då visade det sig att hon hade slutat och alltså inte skulle komma dit mer. Då ringde jag till antenatalenheten på Östra ännu en gång och fick då adressen dit, så jag skulle kunna skriva till läkaren. Detta var i tisdags. Samma dag fick jag ett brev från handläggaren på FK med samma babbel som tidigare, att problemet ligger i mina arbetstider. Jag tog med brevet till jobbet på onsdagen och pratade med min chef om att hon kanske kunde ringa och prata med handläggaren? Det gjorde hon gärna och efter flera försök på förmiddagen kom hon äntligen fram en stund efter ett. Jag var inte med vid själva samtalet, utan chefen kom ner efteråt och redogjorde för vad hon hade sagt. Hon berättade för handläggaren hur vår arbetsplats var uppbyggd, hur skiften låg och att hon hade gjort sitt bästa för att det skulle fungera med de övriga skiften och för att jag skulle orka jobba. Hon berättade också att hon lagt upp mitt arbete så att det var fysiskt på morgonen men att jag hade kontor på eftermiddagen. Sen sa hon också att det som chef var jobbigt att se en kollega som mår så dåligt, att hon var bekymrad för min och bebisens hälsa då jag uppenbarligen befinner mig i kris (vilket jag verkligen gjort). Fem minuter efter det att chefen återgivit samtalet för mig och gått tillbaka till sitt kontor ringer min mobil. Det är handläggaren som berättar att hon tack vare samtalet fått klarhet i mina arbetstider-och uppgifter och att hon därför beslutat att godkänna sjukskrivningen. Jag blev så otroligt lättad och har känt mig mycket piggare sedan dess. Det lustiga är att läkaren ringde mig halv åtta samma kväll. Hon var mycket upprörd över hur FK krånglat till det och sa att hon självklart skulle hjälpa mig. Jag tackade och tänkte att det nog inte skulle skada med ett intyg till, så jag väntar det i nästa vecka. Även om det har klarat upp sig så känns det som en extra bekräftelse med stöd från läkaren också. Så äntligen känner jag mig glad igen och har inte känt någon ångest sedan i onsdags.

Farmor hämtade Sanna på dagis på onsdag eftermiddag, så eftersom vi var barnlediga ägnade jag och maken torsdagen till att handla på Ge-Kå's. Vi har ju i princip alla stora grejor kvar sedan Sanna var bebis, men vi passade på att göra lite kompletteringar. På allmän begäran från några blivande mammor i min fikagrupp kommer här lite tips på vad vi köpte där nere:
 Amningskudde, amnings-bh:ar och amningsinlägg. När man köper amnings-bh:ar kan det vara en bra tumregel att prova en där man kan få in sin knytnäve i kupan förutom bröstet så som det är nu. Den första tiden kan brösten te sig enorma mot vanligt, och det är viktigt att bh:n inte är för trång för bröstet för det kan påverka mjölkproduktionen. På Ge-Kå's säljer de några olika modeller av Trofés amnings-bh:ar i mjuk microfiber, jag var mycket nöjd med dem förra gången. Jag köpte två olika modeller i vitt och svart. De ligger runt hundralappen i pris. Amningsinläggen är ett måste, man läcker vare sig man vill eller inte.
Sen tycker jag att det kan vara en bra idé att komplettera med mjölkuppsamlare  att ha i kupan på det bröstet man inte ammar. Det kommer en hel del mjölk ur det bröstet också och det kan vara bra att spara på, antingen om man häller det direkt på flaska och har i kylen eller om man fryser in i iskuber. Bröstmjölk är också bra mot hormonplitor och röd rumpa, så det är bara att samla på sig! Jag har köpt mina på apoteket.

 Lillegårdens tvättservetter (bästa sorten enligt mig, har testat många) och Bambino-nappar. De är rundare än de vanliga anatomiska napparna som är populära nu, men eftersom Sanna hade kolik och ville amma hela tiden så var de här mer bröstlika och var den enda sorten hon accepterade. Det sägs ju att om man har haft ett kolikbarn är oddsen stora att man får ett till, och även om jag inte tycker att det är självklart att ge barn napp så vill jag inte riskera att stå utan om jag skulle behöva det. MAM-nappflaska. Vi tyckte om den här sorten. Det uppstår inte vacum i dem och man kan byta nappen allteftersom man ändrar innehållet. De två minsta hålen är för bröstmjölk och mjölkersättning om man skulle behöva ge det. Vi köpte också en Bambino-flaska, de är lite smalare och lättare att ha med i skötväskan om de har ett flaskfack. Gosiga pyttestrumpor (bara för att de är så små och söta), tvättlappar i frotté och plastad frotté för olyckor. Jag tycker inte att plastad frotté är en bra idé i vaggan/spjälsängen, för de är täta och då blir det väldigt varmt för de små. Men de är bra när bebisen ska ligga och lufta sig på ett tjock filt eller i soffan och en del vill gärna ha dem i sängen den första tiden eftersom brösten läcker så mycket.

 Vi köpte också lite pyttekläder bara för att det är mysigt. Ett trepack haklappar i frotté ifall man får en dreggelbebis samt en vagnmobil som vi tyckte om.

 Jag köpte ett rejält gäng av mina favoritvåtservetter också, de här från Mjukt&Skönt. Men jag använder egentligen inte våtservetter vid vanliga blöjbyten, det är mer i nödfall när det inte finns vatten att tillgå. Bebisars hud är känslig nog som det är tycker jag, och dessutom är våtservetter från blöjföretagen ganska tunga och klumpiga att släpa omkring på. De tar mycket plats i skötväskan! De här små rackarna är dessutom väldigt smidiga att ha i handväskan (för till exempel sockervaddskladdiga fingrar!). Det är också populärt att tillsätta aloe vera i tvättservetter, men jag är allergisk mot det och vet inte om mina barn är det, så jag undviker det helt enkelt!

Det finns ju massor av saker att köpa på Ge-Kå's för nystartsfamiljen. När vi väntade Sanna köpte vi täcken och kuddar till vagn, vagga och spjälsäng, spjälskydd, påslakan, örngott och lakan. Badolja att ha i badvattnet köpte vi också på oss. Något vi köpte massor av var talkpuder, men det använde vi inte en enda gång. Babywatch köpte vi två olika, först en billig som var värdelös och sedan en lite dyrare från Philips som var bättre, men vi har faktiskt inte använt den så himla mycket. I barnklädesväg finns ju precis allting man kan behöva, det finns flera söta startpaket och mängder av bodys och dresser, man kan skaffa sig en hel del därnere helt enkelt. Och så är det ganska billigt, men håller kanske inte lika många tvättar. Det finns också babyfiltar, vagnar, badbaljor med tillhörande ställning, spjälsängar, bilbarnstolar... Så shoppa loss, fellow septembermammor!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh vad jag blir glad för din skull! Inte alla chefer som gör sådana samtal heller! Nu ska jag försöka sova. Kram

2009-05-22 @ 23:44:01
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Karin J

Skönt att det löste sig! Vilken trevlig chef du verkar ha!

Kul att se lite shopping - själv letar jag skötväska just nu...

Kram

2009-05-23 @ 07:31:55
URL: http://karinj.blogg.se/
Postat av: Rattle and hum

Tack för bra shoppingtips. Mycket att skriva upp på listan inser jag... :-)

2009-05-25 @ 14:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0