Mutkolv

Lilla familjen har återigen njutit av en ledig fredag tillsammans. Efter en ypperligt lat förmiddag gjorde vi oss till slut iordning för en ärenderunda.
Vi började på Plantagen. 50% på alla gröna växter var precis vad den här familjen behövde efter det att alla våra hyacinter och amaryllisar kroknat rejält sen ett par veckor tillbaka. Sanna fick välja blommor till sitt fönster, hon tog fyra primula i olika färger. Mammas flicka. Köksfönstret och vårt sovrumsfönster fick också lite pigga gröna växter och jag köpte även en garderobsblomma att ha i gillestugan. Jag har fixat ganska mycket därnere för att få en mysig miljö att spela Wii i. Efter Plantagen åkte vi ner till Backaplan. Jag behövde en ny ansiktskräm (min hud är som fnöske såhär års) och Jesper växer ur sina kläder fortare än jag vill medge så vi behövde påfyllning i byrålådorna. När vi kommit ner slår det oss att Sanna behövde få sin andra pandemrix-spruta så hon och maken åkte för att ta den medan jag tog Jesper i Jennys superba Didymos-sjal och gick på shoppingrunda. Efter jag fått köpt min ansiktskräm såg jag att de reade prydnadskuddar på Hemtex, så jag fick tag på två okej kuddar att fortsätta pimpa gillestugan med. Sedan till Kapp-Ahl där de hade "ta tre betala för två"-erbjudande på bebiskläder, så det kändes skönt. Jag slog till på stl 80 direkt så kanske vi kan ha plaggen i mer än tre veckor... Men nu har vi, emot bättre vetande, tagit ner gåstolen från vinden (och satt upp grinden i trappan). Har gör ingen ansats att rulla alls så nu har vi satt honom i träning. Börjar han bara röra lite mer på sig så jämnar han förhoppningsvis ut sig, och han har nog fått lite kläm på det. Han accepterar den ganska länge, men han får inte vara för länge i den. Men tillbaka till dagen.
Efter väl förättat värv messade jag maken som ringde upp, de var strax färdiga och det hade varit tur att det var han som var där med Sanna istället för den blöthjärtade modern, för det hade varit strid från första foten in i mottagningsrummet tills plåstret satt på armen. Det är lite konstigt, för hon har varit hur cool som helst med sprutan sen hon fick den första. Fast fadern hade lovat henne en leksak och det fick hon. En Snövit-barbie med tillhörande dvärgar (eller Små män som Sanna kallar dem. Tre år och redan politiskt korrekt.) och massa annat småplotter. Dyr som skam var den, men oj vad hon har lekt med dem. Inte ett ords tjat om tv, dator eller tv-spel har det varit, tack och lov. Nu ikväll under nattningen avslöjade hon för mig att Snövit låg nere i dockskåpet och var "giftad". "Har hon gift sig?" frågade den korkade modern. Ack nej, stackars Snövit är förgiftad och imorgon ska de små männen försöka väcka henne med en puss... Vi får hålla tummarna för att det lyckas!
Ikväll har maken varit iväg och spelat pingis och barnen somnade snäppet sent men det har ändå varit en mysig kväll. Före läggdags myste vi i soffan med ostbågar och "Dunderklumpen". Det var Sannas första möte med denna klassiker, och det var kärlek direkt. Men den är så lång så hon får se klart den imorgon.
När maken kom hem ikväll hade han kramp i ena sidan på ryggen. Men han fick inte omedelbar sympati - den grymma hustrun kom med en kommentar om att han faktiskt är över trettio nu och det kanske är dags att börja stretcha? Men sen fick han omvårdnad i form av massage och tigerbalsam, så jag tror han förlät mig.
Nu sover resten av familjen förutom den här nattugglan som ska in och titta till Sanna en gång till för att kolla att hon inte har blivit dålig av sprutan. Men innan dess har jag ett par Sannaord att dela med mig av:

med en enda gång - med en gång
gos-dag - en dag då man inte behöver gå till dagis
mammaglass - sandwich
läffstift - läppstift (eller läppcerat egentligen)
Luficer - Lucifer (katten i Askungen)

Nej, nu får det vara bra. Godnatt!

                               
                                          (En sån här var det hon fick, fast utan huset.)


Kommentarer
Postat av: KarinK

Jag vill också ha det där setet!

2010-01-23 @ 08:17:14
URL: http://twitter.com/karinjosefina

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0