Liten sjukling

Halv fyra igår ringde jobbmobilen, det var Sannas dagis som ringde och meddelade att hon hade kräkts. Det var första gången för oss så jag blev väl lite stressad och slängde mig på luren och ringde maken. Han kunde åka tidigare och skulle sticka direkt. Kändes jobbigt att vara "fast" på jobbet, men han är ju faktiskt en lika kapabel förälder som jag och han var där på en halvtimme. Hon var lite trött men annars okej, hade inte ätit på hela dagen. De gick hem och hon drack vatten, fick en glass och sen stekte maken pannkakor som hon inte ville äta, men hon drack mjölk. Sen ville hon bara vara nära och gosa och vid sextiden kom en kaskad över hela pappa och sängen, men maken är cool, stoppade tvätten i maskinen och skurade av sig och sjuklingen grundligt. Sen var hon bra resten av kvällen, ville inte äta men drack vatten. Hon vaknade när jag kom hem vid halv tolv och var halvt vaken och lite orolig till två, sen sov hon som en stock till halv åtta imorse. Jag vabbade givetvis idag, maken tänkte först vara hemma, men jag hade som vanligt inget att göra på jobbet så jag stannade hemma. Hon har varit pigg och glad hela dagen men vill inte äta något förutom glass. Hon fick tre glasspinnar under dagen och åt en halv rostad macka. Vi tog en tupplur och när vi vaknade var maken hemma och hade pannkakor redo, men hon åt det inte idag heller. Familjen gick ner och duschade och slappade sedan. En stund före sju gick jag ner och körde en timme på crosstrainern och när jag kom upp hade maken skakat pulver till oss båda. Det smakade faktiskt inte så illa, ungefär som chokladpudding som inte stått i kylen. Sanna hade fått en glass medan jag tränade och när jag kom upp var hon väldigt gosig. Hon ville inte ha den rostade mackan jag gjorde, men åt två små bokstavskex. Plötsligt rapade hon till och jag anade ugglor i mossen. Sekunden senare var det klippt igen, men jag hann åtminstone styra så att det mesta hamnade på mig och inte i soffan. Efteråt var hon hur pigg som helst och stod och hoppade med sin bamsenalle, precis som om inget hade hänt. Märkligt. Sen gick vi upp och lade oss, hon fick amma och just nu sover hon. Jag hoppas att hon får en lugn natt. Jag tycker det är underligt att hon kräktes två gånger igår och sen gör ett uppehåll på mer än ett dygn. Men å andra sidan har hon inte fått mer i magen än lite glass och fri amning. Jag hoppas att hon blir piggare snart, men tills vidare håller den här familjen sig isolerad.

Eftersom min dag inte varit så actionpackad passade jag på att tömma kameran på foton. Här följer en liten bildkavalkad:
Påskpyssel med Jenny och Benjamin. Det är koncentrerade småttingar som pysslar, iallafall i fem minuter:  Koncentrerad klippning  Ivrig väntan på ett färgglatt papper

Påskärring 2008:
  

Efter duschen idag fick pappa för en gångs skull lov att göra frisyr på Sanna, hon kan vara väldigt kinkig med det annars. Det är inget annat än fuktigt hår som håller tofsen uppe, jag anar en framtida Lilla My:
      Lika som bär?  (Karin, om jag inte vore så rädd om det skulle jag tagit på henne halsbandet med Lilla My som ni gav henne i doppresent!)

Jag jobbar ju med fasta personer på både tisdag och torsdag, och införde i höstas att vi skulle laga mat tillsammans istället för att köpa pizza och liknande. Vi gjorde det tidigt på tisdagarna, och jag införde det även på torsdagarna för några månader sedan. Ibland är våra slavar involverade, ibland inte. Men igår när min lille torsdagsslav, en lite vilsen men väldigt snäll grabb, kom så frågade han om vi skulle laga mat idag. Varken jag eller kollegan Tomas hade bestämt något så vi lutade åt hämtmat. Då frågade han om inte jag kunde laga en kycklingrätt som jag gjort tidigare om han köpte ingredienserna. En sådan begäran kan man givetvis inte avslå, så vi åkte och handlade och sen lagade jag mat. Det blev till och med lite över som han skulle ta hem till sin flickvän. Förra veckan lagade jag potatisgratäng som kollegan Tomas fick med sig hem, den var också väldigt uppskattad. Det är roligt att laga mat tillsammans, och det är ännu roligare när de tycker så mycket om den!

Maken har gjort ett poängsystem för träning, mest för att vi ska ta tag i oss själva och röra på oss mer. Hittills den här veckan är jag uppe i sju poäng, helst ska vi nå tio. Linedance och pingis ger två poäng, promenad till och från dagis ger ett, kort promenad på 20-30 minuter ger också ett poäng. En längre promenad på 40-60 minuter, eller en timme på crosstrainern ger två poäng och en mil i Skatås ger tre. Men i tisdags var det så mycket snö när jag skulle gå till dagis så jag knappt kunde köra vagnen, så den fick vara värd två poäng. Poäng eller inte, det var iallafall skönt att ge sig på crosstrainern igen. Känns som en bra start på helgen!

Nu är det dags att knyta sig tror jag. Hoppas bara lillan får sova bra inatt. Godnatt!     

Kommentarer
Postat av: Karin J

Hoppas att Sanna mår bättre snart, det är fasligt jobbigt/oroligt när de blir magsjuka.
Julia - du verkar vara jätteduktig på mat - kan inte du lägga ut något/några av dina godaste recept på bloggen? Om de inte är hemliga...
Ha en bra helg!
Karin J

2008-03-29 @ 08:43:01
URL: http://karinj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0