Aj då

Jag vägde mig i fredags för första gången sedan vecka 10. Skulle inte gjort det. Jag har nu, lite över halvvägs in i graviditeten, gått upp lika mycket som jag gjorde totalt när jag väntade Sanna. Känns inte sådär himla bra just nu kan jag säga. Skäms lite. Men framförallt vet jag med mig att jag under de senaste veckorna har tröstätit ganska mycket. Jag är bra på att tröstäta när jag mår dåligt. Lite för bra uppenbarligen. Skäms nog ganska mycket.
Dessutom rör jag betydligt mindre på mig den här gången på grund av de här förbaskade fogarna. Det känns inte kul att vara såhär orörlig. Var ute och gick en runda igår när vi var uppe på Orust, sov knappt inatt då värken var riktigt jobbig och har mest stapplat omkring idag, trött och tjurig. Gillar inte mig själv såhär! Men imorgon hoppas jag få klarhet i hur mycket semester jag kan ta och då kanske jag kan börja räkna ner dagarna tills jag slutar.

Viktuppgången i samband med mina svullna fötter, ben och fingrar gör att jag börjar oroa mig litegrann för graviditetsdiabetes. Jag testades för det under min förra graviditet, men då var proverna utmärkta och man misstänkte att handkrämen jag smörjt in mig med en stund tidigare var boven i dramat. Men jag tänker ändå ta det säkra före det osäkra och försöka tänka mig för lite mer den kommande tiden. Men så kommer då mitt största "problem": Jag blir så otroligt hungrig på kvällen! Efter jag har lagt Sanna och krupit ner i soffan eller sängen framför tv:n - då börjar magen mullra. Jag skulle verkligen kunna sätta i mig ännu en måltid när kurret sätter igång. Och vad ska jag äta som ändå är bra för mig? Yoghurt och frukt funkar liksom inte i de lägena, jag vill ha mat, nachos eller något annat bukfyllande. Behöver nog lite inspiration. Tur att jag äntligen får lön imorgon så jag kan åka och fylla på skafferiet. Men med bra mat! Karaktär Chokladpaddan, karaktär!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh jag vet den känslan när vågen skenar iväg. Det är bra att du har diabetes i tankarna men vi får ju hoppas att det inte är det. Samtidigt är det bra att tänkapå vad man äter så man inte får en megabebis. Man får prioritera, äter du nyttigt på dagen kan du unna dig en nyttig kvällsmat. Inte frukt, sånt mättar inte men nachos... nja... hihi. Kan du inte fråga om du får komma till en dietist på mvc? Jag vet hur det känns... tänk att jag gick upp över 45 kilo när jag väntade Seth...

2009-05-25 @ 06:51:20
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ät protein och långsamma kolhydrater, och gärna grönsaker, det mättar länge! Går du hungrig lägger kroppen bara på sig mer vikt eftersom den tror att du svälter. Hör av dig om du vill ha mer tips, sånt här är jag bra på :)

2009-05-25 @ 09:10:36
Postat av: -ME-

När jag är stark och orkar äta bra och genomtänkt då sparar jag så det finns utrymme för att äta just på kvällen. Min kropp vill inte äta 7-12-17 som verkar vara nån medelsvenssonmall. Min kropp vill ha nåt 10-15-(18)-20 istället. Och även om det känns avigt att äta minimalt där vid sextiden när familjen äter middag, så är det ändå det jag mår bäst av. Näst efter att slippa äta frukost före tio. :p

2009-05-25 @ 19:23:19
URL: http://vinterliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0