Känd från tv

Imorse var det telefonväkteri på SVT's morgonprogram om svininfluensan. Jag hade precis vaknat och höll på att väcka Sanna, men slängde mig på telefonen ändå, för jag har funderat på om jag kan bli vaccinerad när jag ammar. Och hör och häpna, jag kom fram! De som tog emot frågan tyckte att den var bra och sa att om den skulle vara med så skulle de ringa mig inom ett par minuter. Under tiden hade Sanna vaknat till och ville ha scones till frukost, så vi gick ner till köket och började plocka fram saker. Medan vi grejade där ringde telefonen och jag skulle få släppas fram till morgonsoffan. Jag viskade till Sanna att fortsätta ta fram saker och sin stol medan jag pratade i telefonen. Sedan smög jag undan och väntade på min tur.
Efter någon minut blev det min tur och jag ställde min fråga och fick svaret att jag absolut kan bli vaccinerad men att det inte ger bebisen mer skydd än det som amning vanligen ger. Men det ska iallafall inte vara skadligt för bebisen. Känns skönt att ha fått svar på det, för det har jag funderat ganska mycket på.
Lite lustigt var det dock att när jag kom till dagis med Sanna en och en halv timma senare kom en av fröknarna fram och frågade om hon pratade med en tv-kändis! Hur sjutton hon hann koppla att det var jag och ens kände igen min röst som fortfarande var hyfsat sömndrucken, men det hade hon gjort!

Idag står sista MVC-besöket på tur. Känns väldigt definitivt på något sätt, men det är ju faktiskt bara sju dagar kvar. Hjälp!

Kommentarer
Postat av: Eva

Vad roligt att du kom fram. Jag hade precis samma fråga i en chatt på FL med en överläkare för nån vecka sen. Fick lite annorlunda svar än vad du fick:



Om man som mamma vaccinerar sig, är det då så att en del av skyddet går över till bebisen vid amning?

Signatur Eva



SVAR:

Ja, det stämmer. Om man är vaccinerad innan man blir gravid går en del skyddseffekt (så kallade antikroppar) över till fostret redan där. Även vaccination under graviditet ger liknande effekt. Detta förstärks sedan om man ammar. Det är ett av flera skäl till att amma minst ett halvår om man kan.

**********

Känns i alla fall som att det är en bra idé att vaccinera sig.



Ha't bra!

2009-08-27 @ 11:58:26
Postat av: Karin J

Skönt att amning ger lite skydd i alla fall. Kanske skall vaccinera mig då... Om det kan skydda Hugo. Kan 3-åringarna vaccinera sig? Vet du?

2009-08-28 @ 08:12:52
URL: http://karinj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0