Intelligenskvot gråsten?

Att USA har liberala vapenlagar går väl knappast någon förbi, men efter flera skolmassakrar (reservation för stavfel) och oändliga olycksskjutningar i hemmen så kan man ju tycka att det kan vara läge att tänka om lite. Men icke. Igår sköts kongressledamoten Gabrielle Giffords under ett torgmöte. Giffords är allvarligt skadad, skjuten i huvudet, och åtminstone sex personer dödades, varav en nioårig flicka. Ytterligare 13 personer skadades.
Jag ger inte ett rött öre för Palin & co, men när kartan på hennes hemsida visar USA's stater med utplacerade hårkors för att illustrera vilka områden man skall återta från demokraterna, då är man bara korkad. Nu har hon förvisso tagit bort kartan, men det är ju så dags nu. Det finns många förvirrade människor ute i världen, människor som är lättpåverkade och som lätt hemfaller till persondyrkan. Man kan ju som politiker givetvis inte hållas ansvarig för alla märkliga sätt som andra människor väljer att tolka ens uttalanden, men med tanke på historiken - kan man inte tänka efter ett varv till då?
Bilden är tagen från huffingtonpost.com
Giffords själv uppges vara vapenliberal, och tron på rätten att försvara sig själv är hårt förankrad i USA. Jag hade en bekant för ett antal år sedan, en onlinepoker-vän, som var djupt troende mormon boendes i Utah. Men även han hade en fabless för vapen, bland annat hade han alltid en laddad magnum-revolver i handskfacket på bilen. När jag frågade honom om han inte var orolig för att barnen skulle få tag i den sa han bara: "De vet att de inte får röra mina vapen." Mm, just det. Barn gör ju alltid som man säger åt dem.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag kan inte heller förstå hur de kan ha den inställningen till vapen. Särskilt eftersom det faktiskt händer att barn skjuter ihjäl sig själva eller syskon med föräldrarnas vapen! Hur vågar man ta den risken?



De har nog en helt annan inställning till vapen som vi aldrig kan förstå. Jag skulle aldrig vilja ha ett skjutvapen i mitt hem, de symboliserar så mycket hemskt för mig, men jag tror många amerikaner ser dem ungefär som ett inbrottslarm eller liknande typ av extra säkerhet.

2011-01-09 @ 14:52:29
URL: http://www.avanai.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0