Trädgårdsfredag (igen)!

Jag har inte sett något av den nya säsongen av Trädgårdsfredag, förrän nu ikväll. Ljuvliga Gustav Mandelmann har blivit bortplockad till förmån av en skåning med engelsk brytning (ordet möghög kommer aldrig bli sig likt) och i dagens program visade han med väldig passion hur man gör en kompost (ca 9 minuter in i programmet). Det är nästan så att jag skulle säga att det var som en liten kompost-orgasm från hans sida!

Lilla familjen har varit på fixarhumör de senaste dagarna. Vi har städat och tvättat och grejat, mycket välbehövligt! I onsdags var maken iväg och hämtade ett lass ved och sedan staplar han det så prydligt i vedboden på uteplatsen och Sanna skulle naturligtvis hjälpa till...   
Maken hade också med sig en bukett liljekonvaljer som får hela nedervåningen att dofta blommigt, och ett stort fång rabarber. I onsdags bakade jag rabarberpaj, idag kokade jag rabarberkräm och jag har ändå fryst in nästan två kilo skalade och skivade rabarber tills nästa husmorsryck.

Ibland undrar jag vad jag gör med mina barn... Igår åkte jag in till stan efter dagislämningen, för när vi fick en liten värmebölja förra veckan insåg jag att småttingarna hade lite dåligt med svala sommarkläder. (Det var också kundklubbsdag på The Body Shop, men det är en annan historia. Samma plånbok drabbades dock.) Jesper var relativt duktig hela dagen och sov två lurar före klockan två. Men sen glömde jag att somna honom något mer. Runt sextiden var han väldigt gnällig och jag undrade vad det var med honom. Först vid sju kom jag på att han inte sovit sen två och maken fick väldigt bråttom med att ge honom kvällsgröten. Men oj så trötta ögon det var på den lilla killen och redan innan maten var uppäten började han nicka till i sin stol...   På plussidan gick det dock lättare att lirka i honom mat när han halvsov, annars har han varit lite krånglig med maten den senaste tiden.
Men trötta-barn-inlägget slutar inte där. Idag var Sanna på dagis, trots att det var fredag. Avdelningen skulle nämligen gå på teater och trots att det inte är hennes vanliga dag så fick hon ändå lov att följa med. Med picknick packad i en ryggsäck studsade hon iväg med pappa en stund före åtta imorse. De for iväg och hade en spännande dag med ute-teater i Botaniska Trädgården, men på vägen hem nickade damen till på spårvagnen och lutade huvudet mot en intet ont anande tonårskille som hade platsen bredvid... Ikväll började hon slokna ungefär samtidigt som jag höll på att lägga Jesper, så jag bad henne välja bok och göra sig iordning så jag kunde lägga henne så fort han hade somnat. Men ack vad lillebror krånglade ikväll och när jag väl fått lagt honom var det väldigt tyst i huset. Jag gick ner för trappan och fann en sovande storasyster i soffan där hon lagt sig för att vänta på sin mysstund med mamma... Det var bara att lirka av henne kläderna och bära upp henne i säng. Imorgon får vi läsa dubbla godnattsagor istället!

Jag glömde ju ett Sannaord senast! Det kom en dag då vi körde förbi Peab's huvudkontor i Stampen. Sanna känner igen loggan, eftersom maken har den på sin firmabil. Vi brukar kalla det för pappas jobb, även om han inte är någon kontorsråtta utan jobbar ute på byggen. Jag och barnen körde iallafall förbi och Sanna frågade mig om jag såg pappa vinka. Det hade jag ju inte gjort naturligtvis, men jag frågade ändå Sanna om hon hade sett honom, varpå hon svarade: "Nej, han är nog och äter sin lunchburk!"

Nu är det läggdags och imorgon blir det tjejdag på stan med mamma och söstra mi! Härligt! Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0