Växtvärk

Igår kväll somnade maken framför "Millennium". Jag är en hårdnackad motståndare till de flesta svenska filmer, de här är inget undantag. Jag läste de två första böckerna men när jag skulle börja på den tredje stod jag inte ut med skrivsättet längre och lade ner det hela. Eftersom böckerna bitvis är våldsamma så visste jag att det skulle komma fram i filmen också, och det var avgörande för mig. Kan jag undvika scener med framförallt sexuellt våld så gör jag det, alltså har jag inte, och kommer inte, sett "Millennium"-filmerna. Gott så. Istället slötittade jag på "Natt på Muséet" och njöt av att äntligen ha tid att läsa den senaste Koontz-boken, "Relentless", den är oerhört spännande. En stund efter midnatt hörde jag att Sanna grät i sitt rum så jag skyndade dit. Hon var snudd på otröstlig och jag trodde först att hon haft en mardröm, men när hon lugnat ner sig lite berättade hon att hon hade ont i benet. Eftersom det inte är likt henne att vakna och hitta på saker kom jag fram till att det antagligen var växtvärk och jag kommer faktiskt ihåg hur ont det kunde göra. Jag låg länge och masserade hennes vad och pratade och sjöng för henne, men hon började gråta hela tiden, så till slut kom vi fram till att vi skulle ta lite medicin. Hon hatar innerligt både suppar och flytande alvedon, men eftersom hon inte ville ha ont längre så valde hon flytande alvedon. Beväpnad med en doseringsspruta och en flaska iskallt vatten att skölja ner med fick jag till slut i henne medicinen. Sen låg jag och berättade två långa sagor, en om Grönluvan och en om Lilaluvan. Min syster brukade hitta på sagor om olika luvor när jag var liten, och jag fick bestämma färgen. Jag tycker det var så mysigt så det är jätteroligt att jag och Sanna har fortsatt med traditionen. Sen sjöng jag några sånger och till slut somnade hon, lillskruttan.
Under slutklämmen av tröstandet hörde jag att Jesper vaknade i sovrummet, men vid det laget hade maken äntligen kommit upp från soffan så han fick ta hand om sin son en stund.

I övrigt spenderades gårdagen hos gamlafarmor där vi firade hennes 89-årsdag med smörgåstårta och hallontårta och allt möjligt annat. Tyvärr var vi lite för många människor i en lite för liten lägenhet, så strax efter sju började barnen bli såpass trötta att vi fick åka hem.
I eftermiddag ska maken och svågern på hockey - Frölunda har möjlighet att avgöra kvartsfinalserien på hemmaplan, men jag är skeptisk - så jag och barnen åker nog till mina föräldrar och ser matchen hos dem. Men tills dess ska vi söndagsdega här hemma och kanske plantera färdigt vårblommorna i krukorna på uteplatsen. Jag fick gjort krukorna på framsidan i fredags och när jag är färdig med mitt skapande så ska jag plåga bloggen med lite bilder på dem. Jag tycker alla årstider har sina fördelar, men just den här tiden på året, när det börjar bli lite varmare och det lyser av vårblommor överallt, det är den bästa av dem alla!

Kommentarer
Postat av: Pappabloggen två

Brukar också vara en motståndare till svensk film, särskilt deckartypen MEN dom där tre filmerna var faktiskt en positiv överraskning!



Fortsatt skön helg!

2010-03-28 @ 12:44:20
URL: http://pappabloggen2.wordpress.com/
Postat av: -ME-

Ja, jag gillar också filmerna även om jag blundade bitvis. Det finns lite många scener jag helst inte ser. Å andra sidan vägrar jag läsa King och Koontz, skullentefallamejin.



Har du testat barnalvedon till Sanna? Det är sugtabletter med jordgubbssmak, mina ungar älskar dem. Fast de har å andra sidan oerhört lätt att ta medicin, vi mutade bort problemet när de var små (påse med skitbilliga skitprylar att välja ur; ta medicin och välj present - rena tandläkarmetoden) och sen har det hängt i att det är lätt att ta medicin (alltså även utan present). Jag har hört om några få som inte fixar sugalvedonet, men de flesta gillar det verkligen.

2010-03-28 @ 20:29:23
URL: http://sommarliv.blogg.se/
Postat av: Paula

Usch, växtvärk är inte kul! Stora lilla gumman då. Tack för kommentarerna, det är trevligt att ha en läsare ;)

Apropå Millenium så har vi tänkt hyra hela trilogin (typ över påskhelgen), sen får vi se vad vi tycker.



Inväntar med spänning bilder på det nyplanterade. Kram!

2010-03-29 @ 08:21:23
URL: http://piffochpasta.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0