Idag för fyra år sedan...

föddes en liten flicka. Hon var alldeles röd och skrynklig och hade jättemycket mjukt, svart hår. Igår var hon nyfödd, idag är hon fyra år och så underbar att hon tar andan ur mig varje dag.
Hon är den snällaste och mest tålmodiga storasyster man kan tänka sig, hon är lugn ibland och full av bus ibland. Hon kan sitta och pyssla i timmar med stämplar och färger,
med dockorna och dockskåpet och hon älskar böcker och sånger.
Varje dag utvecklas hon mer och mer mot en helt egen individ, med egna idéer och egen smak.
"Jag vill inte ha några svarta, gråa eller bruna kläder" sa hon till mig härom dagen.
Och så är hon så smart så jag blir rädd ibland.
Hon kan i stort sett alla bokstäver och älskar att skriva. Hon klarar av datorn själv och har nyss lärt sig höger och vänster och är en riktig baksätesförare.
Hon har gjort ett jättesprång framåt i sin sociala utveckling och har börjat ta kommandot bland sina jämnåriga. Hon älskar att hjälpa till i köket, och bakar muffins helt själv bara man säger måtten till henne och sköter ugnen.
Hon lagar gärna mat, vare sig det är att skala potatis eller skära falukorvsskivor.
Ibland går tiden med henne alldeles för fort.
Men det är också viktigt att komma ihåg att hon fortfarande är ganska liten och
ibland vill hon bara vara bebis och då får hon vara det.
Den bästa stunden på dagen är läggningen. Då väljer hon vilka böcker vi ska läsa, sen ligger vi en stund och busar och pratar och sedan sjunger jag för henne. Jag sjunger samma sånger som min mamma sjöng för mig; "Fem smutsiga små fingrar", "Sov du lilla videung", "Trollkarlen", "Trollen i luftballongen" och så några egna favoriter,
"Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind" och "Dansa samba med mig".

Idag skulle hon få bjuda på glass på dagis, men igår eftermiddag fick hon jättehög feber och var lite okontaktbar för en stund. Det skrämde nästan vettet ur mig. Med alvedon piggnade hon till, men inatt hade hon över 40 grader igen, så nu tar vi mysvecka hemma istället. Kalaset har vi på lördag, med specialbeställda tårtor med Snövit på.
I eftermiddag när pappa kommer hem ska hon få sitt paket, en ritbräda till sitt tv-spel.

Men nu när hon har fyllt fyra år tycker jag att det räcker. Jag vill ha kvar min lilla tjej ett tag till. Den där tjejen som fortfarande tycker att jag är bäst i världen, hon som skulle kunna äta korv stroganoff till middag varje dag och som kryper upp i mitt knä och viskar:
"Jag älskar dig ända bort till Spanien utan att åka flygplan".
Jag älskar dig också min fantastiska flicka. Grattis på födelsedagen!

Du är det finaste jag vet.
Du är det dyraste i världen.
Du är som stjärnorna,
som vindarna,
som vågorna,
som fåglarna,
som blommorna på marken.


Du är min ledstjärna och vän.
Du är min tro, mitt hopp, min kärlek.
Du är mitt blod
och mina lungor,
mina ögon,
mina skuldror,
mina händer och mitt hjärta.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Vad finty du skriver, Grattis Sanna på fyraårsdagen!

2010-01-26 @ 15:09:33
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Annica

2010-01-26 @ 19:18:28
URL: http://httpa
Postat av: Annica

Underbart skrivet och jag håller med till punkt och pricka.... Vill stoppa tiden ett tag, herregud jag är ju snart tonårsmorsa. (J blir 13 i feb)

Tänk att det gått fyra år, minns det som igår när våra skruttar skulle komma och man gick som på nålar. Tänk 4:a år....

Krama om sessan och krya på sigkram

2010-01-26 @ 19:21:19
URL: http://anki72.blogg.se/
Postat av: KarinK

Fint

2010-01-27 @ 13:32:33
URL: http://twitter.com/karinjosefina

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0