Brutalt uppvaknande

För flera år sedan sålde jag jultidningar. Min premievinst det året var en liten keyboard. Den hade åtta förinspelade låtar, alla i skärande hög, elektronisk tonart. Min pappa fyller år i december, strax efter det att jag hade fått min keyboard. I vår familj har vi som tradition att väcka den som fyller år med sång och paket på sängen, men det året fick jag den geniala idén att vi istället för att sjunga skulle spela den förinspelade, och mycket pigga, versionen av "Happy Birthday" på min keyboard... Pappa har till denna dag aldrig kommit ur sängen så fort. Till denna dag alltså. Sanna sov hos mina föräldrar inatt och mamma skulle ju upp och jobba imorse. När hon kom ur duschen hade Sanna vaknat och gått på mormorjakt och ville ha frukost. När hon hade ätit gick hon in för att väcka morfar. Och det var inte med mjuka klappar direkt, nej då. Hon tände taklampan och trutade hej vilt med en röd buss som jag hade när jag var liten. Snacka om brutalt uppvaknande. Den har ett väldigt nasalt tut-ljud, som biltutan på en gammal amerikansk arméjeep. När jag hämtade Sanna imorse frågade jag morfar vilken väckning som var värst, och han hävdar faktiskt att busstutan vann. Sådan mor, sådan dotter. Åh så stolt jag är!

Idag har jag storstädat i källaren, lekt med barnen och bakat bröd, trots att Jesper bara sovit två femtiominuterslurar. Maken har påbörjat en pulverkur så jag frossade i en stor kycklingsallad till middag. Sanna är också nöjd, hon kommer få spaghetti och köttfärssås och korv stroganoff till middag så ofta hon vill. Vilket är varje dag.
Men jag har haft en konstig dag i huvudet, jag har känt mig helt tom. Synapserna har vägrat sarmarbeta och det var gudomligt skönt att båda barnen var helt slut de med och sov som två små grisar redan tjugo över åtta. Maken var också rätt mör och sov en halvtimma efter det att han kommit hem, så jag dök i pyjamasen och klättrade upp i sängen med laptop och oengagerande tv så fort disken var undanplockad.
Så här är jag nu. Det har varit slösurfande växlat med "2½ män" och nu lite "Raw". Som avslutning blir det en omgång Scrabble och sen sova! Det var min actionpackade måndagskväll. Det ni! Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0