Jaså, ska det vara en SÅN dag...

Så kan man tänka ibland. Så tänkte jag idag, till exempel. Tisdag, onsdag och torsdag går ju Sanna på dagis mellan nio och två. Onsdagar är min heliga dag, för då åker jag och träffar min underbara mammagrupp från Familjeliv klockan tio, rätt så omgående med andra ord. Och då vill man ju också visa sig från sin bästa sida, dvs gärna ha duschat och ha på sig kläder utan bebiskräks och mjölkfläckar. Därför är onsdagar den enda dagen som är lite stressig, för jag ska ju inte bara duscha och klä på mig själv, utan Sanna ska ju även väckas, kläs på och utfodras före dagis. Då kan jag meddela att det INTE hjälper att man stänger av väckarklockan och vaknar tio i åtta. Okej, lite mer bråttom än vanligt då. Frukosten blir alltså risgrynsgröt i "korv", men huvudsaken är att ungen äter. Äta, duscha, tappar ner de rena trosorna i toaletten (don't ask), hämta nya trosor, klä på sig, klä på barn. Just det, amma. NU! meddelar sonen. Ammar snabbt medans svetten rinner längs ryggen och klockan tickar. Baxa på barnen ytterkläder, ner i vagnen med lillen, inte glömma Minifomen och sjalen, för säkerhets skull. Äntligen på dagis, bara 25 minuter sena. Kör mot Slottskogen via Lundbytunneln och får höra att hela Högsboleden är avstängd pga trafikolycka. Jaha, hur fasen kör man då då? Hittar en väg, framme med flera minuter till godo! Har en mycket trevlig promenad och god fika och ska sedan köra hem i tid för att hämta Sanna på dagis. Ställer vagnen bakom bilen, placerar sonen i bilbarnstolen och knäpper fast honom. Hoppar sedan in i framsätet och backar ut. Vad är det som dunkar och skrapar? Åh fan, har backat på barnvagnen. Fort ut, inga skador, lassar in barnvagnen och hoppas att ingen sett något. Till dagis, i tid, hämtar dotter.
Eftermiddagen blir lugnare, steker pannkakor med bebisen i sjalen. När Sanna somnat frågar maken om jag inte vill inviga vårt nya bubbelbadkar. Jag behöver inte trugas, hopp i karet! Njuter obeskrivligt i 45 minuter och räddar sedan maken från arg bebis. Tar på honom och mig rena pyjamasar och går ner för att surfa lite innan läggdags. Oj då, där kommer kräks på Jespers rena pyjamas. Åh härligt, en kaskad till, på mammas rena pyjamas den här gången. Äh, det kan sitta där ett par minuter till. Men vad blött det blev, inte kräktes han väl så mycket? Aha, mamman har glömt att ta på sig en amnings-bh med amningskupor i. Ja men dåså, då var vi genomblöta då. Men vänta lite, unge herrn behöver bajsa också. Men titta, det slank visst igenom lite. Då måste vi tvätta direkt, räcker inte med imorgon. Men sen, då är det banne mig läggdags! Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vilken dag! Blir alldeles matt bara av att läsa, men du verkar ha klarat av det alldeles utmärkt!

2009-10-08 @ 07:18:18
Postat av: -ME-

Jisses. s Det var en målande och rätt rolig beskrivning men jag kan tänka att det i stort sett var dags för badkaret igen där?

2009-10-08 @ 09:06:20
Postat av: Jessica

Tack söta Julia! Känns som en enorm lättnad, har inte tid med omtentor nu när jag snart kommer sjukskrivas. Kommer ha kaos som det är ändå ;)



Underbar beskrivning av en småbarns mammas vardag! Men en tröst är att det blir bättre ;-) Jag blir helt slut bara av att läsa, kan inte fatta att det var jag för bara två år sedan.



2009-10-08 @ 12:49:49
URL: http://jesicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0