En dag på landet

Igår åkte lilla familjen upp och hälsade på Benjamin och hans familj i deras sommarstuga på Orust. Det var en härlig dag! Sanna var som vanligt blyg i inledningsskedet, men jag tyckte faktiskt att de lekte bra tillsammans långa stunder. Sanna blev dock lite svartsjukt bevakande när Benjamin hade mage att gosa med hennes mamma, men det är väl bara att se som försmak på livet som komma skall efter sommaren...
Vädret började lite tveksamt, men efter ett par timmar klarnade himlen upp och blev sådär försommarljusblå med en lätt bris som blåste poppelpollen över hela dalen mellan sommarstugan och Gullmarsfjorden. Efter middagen (som var utsökt och bestod av grillade pannbiffar, tzatsiki, halloumi, cole slaw och annat mumsigt) tog mammorna, barnen och maken en promenad ned till havet. Barnen lekte rövare hela vägen och det var härligt att se dem springa omkring och jaga varandra. Det lektes tittut:  , tittades på får och krumbuktande lamm: , snickrades och grävdes:   . De två busungarna försökte också gömma sig i en oxelhäck:  och givetvis blev det lite handhållande också (efter en smula uppmuntran kanske): . En spännande gunga provgungades:   och så testade vi bryggorna nere vid fjorden: . Eller vi och vi, den här mamman höll sig på respektfullt avstånd från flertalet bryggor och halkiga klipphällar, fogarna höll mig sysselsatt så det räckte. Men mot slutet av promenaden gjorde Sanna något som förvånade oss mycket. Vi gick till en hästhage och lockade till oss två vackra hästar som gick där och betade. Jag samlade upp lite långt gräs och tror ni inte att ungen vågade mata? Jag vågar knappt göra det! Men både hon och Benjamin tyckte att det var fantastiskt kul och vi kunde nästan inte få dem därifrån. Jag är otroligt stolt över henne! . Runt åttasnåret började Sanna bli lite grinig, så vi tänkte att all den friska luften hade sugit musten ur henne och vi begav oss hemåt. Men ongen överbevisade oss och höll sig vaken hela vägen hem och somnade inte förrän efter tio! Men vi hade verkligen en härlig dag! Tack familjen Bandhede!!!

Idag firade vi också min mamma som fyllde år igår. Man nämner givetvis inte en dams ålder på en blogg, men vi var iallafall där i eftermiddags och avnjöt en trevlig födelsedagsmiddag. Som vanligt levde Sanna rövare med mormor och morfar och lyckades engagera dem båda i en ny favoritlek, Fånga mormor med morfars plocktång och stänga ute henne på balkongen:  . Jag misstänker starkt att det är morfar som uppfunnit den där leken, för han verkar finna lika stort nöje i den som Sanna gör...
Vår trädgård har varit sorgligt misskött i vår på grund av källarrenovering, takbyte och foglossning, men jag skövlade de sista ynkliga exemplaren av mina vackra polkagristulpaner och bröt av en ensam kvist från vår syrenbuske som i år blommar för första gången och gav till födelsedagsbarnet:  .

Det här blev visst ett riktigt bildinlägg! Jag har fortfarande inte kommit på vad det var jag skulle blogga om, men det var säkerligen inget viktigt.
Imorgon håller jag tummarna för att jag får klarhet i hur många semesterdagar jag kan ta ut och med det kan jag börja räkna ned hur många dagar till jag behöver arbeta. Förhoppningsvis är det inte så värst många till, för jag känner verkligen hur fogarna blir värre och värre och jag blir tröttare och tröttare. Sannas dagis är stängt imorgon, så hon ska få följa med mig till jobbet, något hon har sett fram emot i flera veckor. Vid lunchtid kommer sedan morfar och hämtar henne och det tycker hon också ska bli spännande. Han har lovat henne att de ska kasta boll i sängen, åka till Stensjön och mata fåglarna och sedan vidare upp till skogen där den årliga sommarbarnteatern hålls. Morfar är engagerad i uppbyggnaden av spelplatsen, trots att han fortfarande stapplar omkring på sina kryckor. Men han kan ju peka! Hoppas bara att min dotter uppför sig nu, för morfar är ju nästan lika "snabb" som hennes mamma nu för tiden. Men jag tror inte att hon smiter iväg, hon brukar lyssna ganska bra.

Det är iallafall läggdags för längesedan för mig, jag ska bara peta in en bild till. Det är Sanna som showar lite i mitt gamla rum. Mormor har en gammal kamelpall(?) där, och i varsin ända finns det två mässingskupor över två träpiggar. Man kan visst ha dem till lite allt möjligt...


GODNATT!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh vilket roligt inlägg, tycker du uppdaterat lite dåligt de senaste dagarna men efter detta inlägget är du helt klart förlåten :D

2009-05-25 @ 07:00:13
URL: http://jesicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0