Hej! Här är jag!

Försöker fortfarande vänja mig vid heltidsarbete, men jag är fullständigt slut när jag kommer hem till jobbet och får fokusera all min energi på Sannastumpan och diverse hushållsarbete. Och så källaren förstås, men där drar maken det tyngsta lasset.

Först en källaruppdatering: Besiktningsmannen kom först i onsdags. Vid det laget hade vi sugit upp närmare hundra liter vatten, men också känt hur det "slurpar" i golvet borta i gillestugan. Och mycket riktigt. Det är vatten i precis hela källaren (utom duschen och bastun), så det blir nästan åttio kvadrat golv att riva upp. Kul kul. Men nu när den värsta chocken har lagt sig så har maken gaskat upp sig rätt rejält och ser mest fram emot att få riktigt iordning nere på källarplan, något vi har pratat om länge men som aldrig blivit av. Jag ser fram emot att kunna måla över de gallgula väggarna i mitt hobbyrum. Jag tänker vita väggar och så ska jag experimentera med någon form av dekormålning. Just nu väntar vi bara på besked från försäkringsbolaget om försäkringen täcker, i så fall tar vi in en byggfirma. Vi jobbar båda heltid och har småbarn, vi har inte tid och lust att kånka upp golvet från källaren...

Nyhetsjunkie som jag är kan jag ju inte heller låta bli att kommentera pastaincidenten i Lundbys Centralkök. Sannas dagis klarade sig tack och lov, men det var flera dagis och skolor i området som kan ha fått golvmakaronerna. Enhetschefen kallar det "brist i rutinerna". Jag kallar det brist på sunt förnuft. Jag tycker det var helt rätt beslut av Älvsborgs stadsdelsnämnd att säga upp avtalet med storköket. Om man kan skyffla upp tio liter pasta från golvet ner i kantiner så lättvindligt kan man bara anta att det där har hänt förut... Good riddance säger jag!

Vår stora lilla treåring är på veckans visit hos farmor och farfar och sin älskade Dole. Nu kommer hon inte hem förrän på lördag, strax innan familjekalaset. Vilket inte bara har gett föräldrarna välbehövlig kvalitetstid, det har också resulterat i storhandling och ett väldigt välstädat hem, utfört av fredagsledige maken. Iallafall så välstädat som det kan bli när större delen av källarmöblemanget står utspritt i valda delar av hemmet. Vi gör det bästa av det.

Dags för lite Sannaord: För några veckor sedan sade jag "Hallå där, köp blåbär" till Sanna, jag minns inte situationen. Genast replikerade hon: "Hallå där, söp en lampa" Jag bröt ihop fullständigt, jag vet inte vart hon fick det ifrån. Under veckorna som har gått har hon vidareutvecklat det hela. Hon säger sällan "köp blåbär" utan det kan vara allt från "Hallå där, söp jordgubbar och sylt" till "Hallå där, söp en annasparkcykel". Gudomliga unge, hon bjuder på skratt vareviga dag! Hennes älskade farbror Dole har överträffat sig själv och beställt en födelsedagspresent till henne från England, den kom med budfirma igår. Vi har ingen aning om vad det är i den, men jag gissar på en dansande Dipsy. I vilket fall som helst verkar han ha ansträngt sig rejält för att köpa något speciellt! Av mina föräldrar kommer hon få en sparkcykel, något hon har pratat om sedan i julas när hennes kusin Anna fick en rosa sparkcykel. Men härom dagen när mina föräldrar skulle köpa en likadan fanns det bara blåa eller rosa med Disneyprinsessor. Jag är lite allergisk mot Disneyprinsesshysterin som pågår nu, så jag röstade för den blå. Men jag undrar ändå, varför finns det bara rosa och blå? Varför inte gröna eller gula eller randiga eller prickiga eller regnbågsfärgade? Lägg av med könsindelningen!

Nu ska jag gå ut i köket och greja lite fredagsgott innan "På spåret" (vuxenpoäng). Det blir chokladmousse! Hej så länge!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jobbigt med källaren. Hoppas försäkringen täcker rubbet så att ni istället kan få en ny, fin källare! Ha en skön helg, lycka till med kalaset! Kram

2009-01-30 @ 20:53:28
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Nettan

Ja, den där köksskandalen är inget annat än just det; en skandal! Undrar om tantskrället som skyfflade pasta själv skulle äta mat som ramlat på golv där de sprungit omkring med smutsiga skor? Förmodligen inte, va?



Har nog missat att ni fått vattenläcka i källaren men tur det inte var värre ändå men uff vilket jobb att riva upp så mycket golv!

2009-01-31 @ 10:27:49
URL: http://witchypooscorner.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0