Barnuppropet

Jag nämnde för ett tag sedan att jag hittat till Lars H Gustafssons blogg. Han skriver bland annat om "time-out-stolar" som blir mer och mer populärt på förskolor i Sverige. Jag tycker inte att det är okej med sådana "metoder". Nu kan ju jag inte svära på att de inte använder det på Sannas dagis, men skulle jag få veta att de gör det så skulle nog min reaktion bli väldigt stark. Fast å andra sidan är jag rätt säker på att de inte gör det, iallafall inte på den avdelningen hon är nu. Som imorse till exempel. Sanna var väldigt självständig och jag var inte i min bästa hormonella balans. Väl på dagis var vi väldigt sena, jag går inte så fort och och Sanna ville inte gå alls, hon ville åka bilen. Men har vi inte bråttom har jag bestämt att vi ska gå, vi måste röra oss mer. När jag sedan skulle gå var hon inte alls med på noterna, men till slut var jag ju tvungen att lämna henne. De andra barnen satt redan till bords, och när jag gick förbi fönstret såg jag att hon fortfarande stod kvar i kapprummet. När jag kom för att hämta henne frågade jag fröken hur det hade gått. Hon hade vägrat att lämna kapprummet och hade satt sig på bänken där ute. De lät henne bara vara och efter en stund hade hon kommit och satt sig vid bordet iallafall. Vad jag menar är att de vid det tillfället hade kunnat skälla på henne, tvinga henne till bordet etc, men det gjorde de inte. Sedan är jag inte alltid nöjd med att de föredrar ett snabbt hejdå även om barnet är ledset, men eftersom jag var på vippen att börja storgråta själv kändes det som det bästa just då. Men jag kommer ifrån ämnet. Det finns något som kallas "Barnuppropet". Här är en sammanfattning av uppropet:

Vi oroas av att tonen mot barn och ungdomar hårdnar i samhället. Det tar sig uttryck såväl inom synen på barnuppfostran, där Supernannyns ideal får föräldrar att lära sig att stöta bort och ignorera sitt barn när det behöver närhet och värme, som inom skolan där tar det sig uttryck i en skolpolitik som i allt högre grad bygger på kontroller och sanktioner istället för stöd i barnens lärande och utveckling.  Vi hoppas därför att alla som bryr sig om våra barns väl och ve - såväl vi som möter barnen i vår yrkesutövning som föräldrar, mor-och farföräldrar och andra - reagerar mot detta. 

Jag har skrivit på för jag tycker det är viktigt.


(Med Sanna i Danmark, Valborgsmässoafton 2007, i egensydd Mei Tai)

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag vet inte om jag är med dig helt. Timeout är väl att låta barnet ta en timeout och få komma i sin egen takt? Att INTE skälla? Eller? Jag hade nog kallat att läma i kapprummet en timeout, hon fick helt enkelt stå där tills hon var redo att komma ut. Det är vad jag anser att jag gör om Seth blir väldigt, väldigt arg eller gör något väldigt dumt och behöver lugna ner sig. Jag väntar på att HAn väljer att komma för att slippa skäll och onödigt bråk.



Men jag håller verkligen med om att klimaten är kallt, ruskigt kallt. Idag bet Seth en kompis på dagis. Jag vet inte vad jag man ska göra.... hur man ska få bort det. Jag frågade vad personalen hade gjort när han gjorde det eftersom jag har fått höra talas om "stolen". Men det hade dem inte tagit till. Det gav kanske effekt när jag sa iifrån att man inte kan ta ett barn ifrån en samling/matbord och sätta på stolen. Det är förnedrande och enligt mig nästan kränkande.



Men med bitningen vet jag inte vad man ska göra. Tydligen räcker det inte med att prata om det att visa att det absolut inte är okej. Han bet en annan kompis för ett tag sedan. Hela mitt hjärta värker. Jag tänker att det kanske beror på att han inte mår bra, men borde det inte visa på något mer då? Han verkar glad och har lätt för att umgås med kompisar, men så om någon slår honom eller är dum mot honom reagerar han 100 gånger värre tillbaka och biter. Oj vad jag skriver nu ska jag åka hem o plugga mera

2009-04-08 @ 19:23:53
Postat av: maria

Åh, vilken fin mt!



(Håller med dig om det du skrev i övrigt.)

2009-04-27 @ 15:05:32
URL: http://mylittledogcafe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0