Ljuvliga värme!

Vi har fått en sådan fantastisk värme, jag bara njuter. Solen strålar, luften är varm även på kvällen, det är milda brisar och varje sniff är full av en ny blomdoft. Syrenerna håller tyvärr på att ge sig, men snart kommer jasminen istället. När jag kör till jobbet ser jag marker fulla av vild raps och hundkex, sommaren är underbar!

Grillfesten på jobbet ikväll gick bra, men jag vet inte om de tyckte om min lek. Kände mig lite under isen efteråt, så när de andra gick ner för att bowla och se på handboll så städade jag lite istället. Jag och Richard satt sen i caféet och pratade i närmare en timme, det var väldigt trevligt. Sen sa vi hejdå till de andra, jag gav Richard skjuts hem och sen åkte jag till min familj. De hade haft en fantastisk dag vid Delsjön med bad och massa lek och picknick. Sen hade de åkt till gammo en stund och stumpan hade somnat vid halv tio. Imorgon ska maken jobba en liten stund och sen lägga i farfars båt. När det är klart åker vi nog till en sjö. Kanske till och med jag badar, man vet aldrig.

Ikväll kommer en knasig film på tv, Hajen 3. Jag fattade inte den de första gångerna jag såg den, men sen fick jag veta att den var inspelad i 3D, vilket förklarar de usla specialeffekterna. Men på något sätt tror jag inte att de blir så mycket bättre med 3D-glasögon. Har inga heller, men jag kanske skaffar ett par bara för att få veta! Spela in den tänker jag göra ändå, för trots att den rent innehållsmässigt är den sämsta Hajen-filmen så har Dennis Quaid en huvudroll, och det lyfter den rätt mycket!
I övrigt har jag dille på hajfilmer, framförallt Hajen 1. Den såg jag varje dag ett helt sommarlov och varje gång hajen var med såg jag i slow motion. Det är härifrån mitt stora hajintresse kommer och jag är fortfarande helt fascinerad av dem. Någon gång i framtiden hoppas jag att jag kan åka på hajsafari i Sydafrika eller Australien. Det hade varit en upplevelse att minnas resten av livet!
Här kommer lite hajfrossa från filmerna:     Det syns rätt tydligt att det inte är en riktig haj, men jag förstår verkligen att folk blev rädda när filmerna kom. Jag har sett dem massor av gånger och kan fortfarande hoppa till ibland, även fast jag ser att den inte är riktig.
 Men här, här har vi äkta vara, kraftfulla skönheter:  Den här bilden är från Sydafrika. Det finns en djuphavsgrav runt ett par sälrika öar och där jagar vithajen på ett sätt som är unikt i hajvärlden. Den simmar långt ner i djuphavsgraven och tar sats, sen simmar den upp i full fart och hoppar upp ur vattnet och fångar mycket mer säl på det viset än om den skulle jaga på vanligt sätt, för sälarna är ofta snabbare och kan ta sig in på grunt vatten, men genom att hoppa har den överraskningsmomentet på sin sida.
 Är den inte vacker? Urtidsgener möter nutid, perfekt strömlinjeform och kraftiga sågtandade tänder. Trycket från ett vithajsbett är flera tusen kilo per kvadratcentimeter och den har tretusen tänder i käken, men alla används inte på en gång förstås. Hajar är makalösa...

Oj vad jag spann iväg! Nu är det läggdags! Sov gott....

Kommentarer
Postat av: Malin

Tack så mycket.....

2008-05-31 @ 22:26:07
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Heléne

Jag var också fascinerad av hajar, framför allt när jag var i tonåren. Kommer ihåg att jag köpte en massa hajböcker, och inte vågade bada i insjöar "det kunde ju ligga en haj och lura under bryggan". Ett tag var jag helt övertygad om att jag skulle bli uppäten av en haj någon dag, och jag vill fortfarande inte vara någonstans i närheten av dem - ingen safari för mig! Otroligt hur en film kan påverka!

2008-06-01 @ 00:44:22
URL: http://haggmark.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vi avböjde att följa med till djurparken förra året, Seth kändes lite liten för att förstå. Nu tror jag han kan ta det till sig bättre. Men det ska bli VARMT idag, och tydligen står det helt stilla i parken. Så vi får se hur långlivade vi blir.

2008-06-01 @ 06:57:51
URL: http://jesicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0