Alla sätt är bra utom de dåliga

Idag var det en spontanmanifestation i Göteborg för en Bilfri Stad. Jag är inte emot att innerstaden skall stängas för biltrafik, men jag tycker att man ska ta ett steg i taget. Dvs. fungerande kollektivtrafik, ringled och billiga och säkra parkeringar i ytterkanterna med bra promenadstråk in mot city. Däremot tycker jag inte det är okej att göra såhär: http://gptv.abcdn.net/abPlayer2/default.html?path=gptv.abcdn.net/Nyheter&playfile=12270_Har_stoppar_de_Goteborgstrafiken_41383.pls&autostart=1&clipindex=0 (Ja, jag vet att det är världens längsta länk, men länkning funkar inte på den här datorn av någon anledning). Hade det varit jag som satt i en av de där bilarna och skulle hämta Sanna någonstans så hade jag nog kört på dem. Nej, det hade jag såklart inte, men det hade känts jävligt jobbigt att stödja deras sak. Men så är det väl med det mesta - "Klart ditten och datten är fel, det är bra att någon gör något åt det, bara det inte drabbar mig".
Det lustiga är att jag funderade på det här med bilar och miljö så sent som idag. Hade det funnits fungerande kollektivtrafik till jobbet som inte krävde tre byten eller körde genom hela stan så hade jag absolut funderat på att åka buss. Men när det tar drygt en timma enkel väg, när Sanna skall hämtas och lämnas på dagis och jag jobbar skift, då funkar det bara inte. Tyvärr. Jag vet att jag är en miljöbov och jag måste börja se över mina val.
En annan sak jag funderade på var andra miljöbovar som man borde kunna ta tag i. Ta fiskpinnar till exempel. Fisken fångas utanför Norge, rensas i östeuropa och körs till Spanien för panering. Sedan körs de till Sverige igen. Ummm... what's wrong with this picture? Kan det verkligen löna sig? Om fisk som skall ätas i Sverige förbereddes här, skulle man både skapa jobb och förbättra miljön. Det finns säkert brister i resonemanget och jag har säkert inte alla uppgifter, men det är säkert såhär med flera andra produkter också.
Sen måste man ju tänka lite långsiktigt också. På mitt jobb till exempel försöker vi verkligen göra vårt,men det är inte lätt när vi blir motarbetade hela tiden. Se på energiförbrukningen. Vi tänder alla omklädningsrum klockan halv sju på morgonen och sedan står de på till elva på kvällen. Det är lätt sjutton timmar, ibland mer, ibland mindre. Rummen kanske används effektiv tid tre av de timmarna. Vi föreslog att det skulle sättas in rörelsedetektorer istället, räknade på det och såg att de skulle tjänas in på tretton månader. Men ingen vill ta kostnaden så våra rum fortsätter att lysa för ingen. Då känns det hopplöst.

Det här inlägget var verkligen inte likt mig, bäst jag skriver något ytligt också...

Jag ska försöka komma iväg till Ikea i helgen, det gäller bara att få med maken också. Jag skulle vilja ha två lagerhyllor i mitt hobbyrum för att få lite ordning i kaoset därnere. Det står alla möjliga lådor och grejor på golvet och jag har hela bänken full med pysselprylar och färgburkar. Om jag blev lite organiserad kanske jag skulle vilja pyssla igen...
Till Sannas rum skulle jag vilja ha en bokhylla, en stabil sak som man kan ha lite korgar och sånt i. Idén är helt odiskret snodd av Paula, de har en sådan i Claudias rum. Sannas rum är också helt oorganiserat, grejor över hela golvet och man hittar aldrig någonting. Hon skulle behöva lite mer klädförvaring också. Och en ny bollpool för det är punka på tre av fyra kanter i den hon har nu. Det är helt enkelt inte kul att vara därinne. Vi är ju barnlediga fredag till söndag den här helgen också, så det vore ju verkligen ett gyllene tillfälle att få ordnat lite.... På fredag ska vi visserligen gå på bio (Indiana Jones, fråga mig inte hur det gick till) och maken ska jobba ett par timmar både lördag och söndag. Jag ska även hämta mina föräldrar på flygplatsen på lördag och på söndag ska jag och maken ta med våra mammor på "Singing in the rain", så vi lär ju ha att göra ändå i helgen... Men men, bara jag argumenterar väl så....

Men nu är det slutspekulerat. Jag har fått ur mig många tankar, sett på Champions League-finalen (mitt jobb var att hålla maken vaken så han kunde se den), hälsat på gammelfarmor (hon blev jätteglad) men inte strukit några kläder inför morgondagen. Det blir ingen klippning förresten, har ett möte jag inte kan missa och jag hinner inte till det om jag går till frissan, så jag flyttade fram det en vecka.
Äh, vi tar väl en Berglin innan det är godnatt. Det var längesedan!

Kommentarer
Postat av: Malin

Jodå. det tror jag...Han är ju snart 13 år i alla fall. Får se om han fixar att tälta eller om han lägger sig inomhus. Jag har faktiskt aldrig haft några fästingar i hela mitt liv, peppar, peppar... Ingen annan i familjen heller. Hoppas det så förblir. Kaninen är faktiskt väligt pigg och matglad, det har blivit en öppning i bölden under hakan, så den vätskar ur sig själv..... Vi har henne till låns bara..... Synd att säga det, men en sådan demonstration leder ju ingenstans. När demonstranterna gått därifrån kommer trafiken fortsätta som vanligt. De får nog hitta andra lösningar....Är du ledig idag?

2008-05-22 @ 08:49:57
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0