Blå hakor och lila krokus

Störtkrukan Sanna verkar ha hämtat sig bra från sitt nattliga fall, men hakan ser hemsk ut. Blånaden har spritt sig och börjat dra åt lila, men hon verkar inte ha ont längre. Men nu när vi ser hur svullen och blå hon är så förstår jag att hon hade ont i söndags natt och det verkar ha varit ett bra beslut att ge henne lite alvedon. Så här såg hon ut imorse, lite suddigt men man får en uppfattning iallafall.

Det var sanslöst tråkigt väder imorse igen, regnet vräkte ner och jag och Sanna var dyblöta när vi väl kom till dagis. Sanna vaknade kvart i sex på morgonen så vi var färdiga tidigt, men när vi kom fram till dagis satt de fortfarande och åt frukost så vi tog en extra promenad. När vi kom tillbaka satt de fortfarande till bords, men då var jag less på vattnet så vi gick in. Jag vet inte vad min dotter gick på, men hon bara tjoade och skuttade omkring så jag har inte dåligt samvete för att jag lämnade in henne lite tidigare än vanligt. När jag kom hem bestämde jag mig för att fotografera vårblommorna i min rabatt för de hinner väl blomma ut innan vi får se solen igen... Snödropparna har blommat sen strax efter nyår, de är seglivade i år. Här är en liten klunga tillsammans men en kvist från busken intill som redan börjat spricka ut:  Och här är mina regnvåta krokusar som var så dränkta att de reflekterade blixten så de ser lite konstiga ut:
Medan jag ändå är inne på temat blommor så kommer här en bukett som jag band förra veckan. Jag hittade så vackra magentafärgade tulpaner på Coop och så hade de vaxblommor i samma ton så jag kunde inte motstå dem:  Tyvärr slog tulpanerna aldrig ut, så antagligen hade de frusit i transporten eller något. Men buketten var ändå vacker en dag eller två. Fast inte lika vackra som tulpanerna som Paula gav mig idag! De kommer på bild imorgon. Tack Paula!!

I lördags var ju svägerskan på besök tillsammans med sin fästman. Eftersom de var ett försenat födelsedagskalas fick vi ju improvisera ihop en tårta:  Tidigare under dagen hade jag också sysselsatt Sannapanna med att baka en tigerkaka. Sanna har redan lärt sig de finare poängerna med bakning - slicka skålen!   Med lite smält choklad och karamellströssel blev den färdiga kakan riktigt festlig:  Men den var bakad i Sannas julklappsform från Ikea, så stor är den inte.  Men den var god!

Igår efter jobbet satt jag och Sanna och slappade i soffan. Hon är väldigt fascinerad när jag har nylonstrumpor på mig. "Mamma fiiin socka" säger hon, och igår ville hon byta strumpor med mig. Som hon kämpade!  Det gick en maska, men det är inte hela världen. Hon var väldigt nöjd när hon var klar iallafall:  

Min unge brås ändå på sin mor. Här är en bild tagen när hon är djupt försjunken i en bok om djuren på bondgården:  Jag uppmuntrar henne att läsa så mycket som möjligt, och jag försöker ta mig tid att läsa för henne ofta. När jag ändå var på Coop idag och köpte gummistövlar passade jag på att ögna igenom deras bokrea. Jag köpte tre böcker till mig själv, två romaner och en GI-kokbok, och sen blev det också tre pusselböcker, Pippi i Söderhavet och lite annat smått och gott till Sanna. De ska jag ha och plocka fram med jämna mellanrum när vi behöver lite rundgång i vardagen.

Ikväll har jag jobbat. Det var en relativt lugn kväll, men vi hade ändå rätt mycket att göra. Vi hade bland annat en match i stora hallen och sen hade vi också problem med belysningen på fotbollsplanen. Men det är roligt att ha att göra, kvällarna går lite fortare då.
Men jag fick onda ögat av chefen idag... Vi har gjort klackmärken i golvet när vi dansar på måndagarna så de måste vi ta bort. Men jag är så missnöjd med golvet för det är halt och svårt att få rent samt att det finns oljefläckar på det sen skolan hade massage där. Så jag undrar om jag inte ska låta det vara tills påsklovet och sen gå på golvet med stora kanonen istället. Men jag har mått lite dåligt över det under kvällen, det är svårt att skilja på jobb och privatliv i sådana lägen. Men jag vet ju med mig att om det hade varit någon annan som gjort märkena så hade jag antagligen blivit irriterad jag med...

Imorgon ska jag och Jenny åka med småttingarna till Alingsås. Vi ska åka tåg från centralen kvart i tio, så det är väl dags att lägga sig nu. 
Jag säger godnatt med en sista bild på min vackra unge, lite allvarlig med stora blå ögon. Sov gott!
            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0