Good girl

Begreppet duktig flicka har ju nästan blivit ett skällsord. Kanske med rätta ibland, för visst är det typiskt kvinnligt att inte säga nej, inte visa att man kanske inte orkar mer, bara säga ja och tack och amen och låta sig hunsas runt. Jag har lite av det i mig, jag har väldigt svårt att säga nej, jag kollar jobbmailen på fritiden och sätter nästan aldrig gränser utan ska alltid var snäll och hjälpsam. Det är det ju inget fel i att vara snäll och hjälpsam, men ibland kanske det går till överdrift. Jag har inga exempel att ge, men innan jag kan sätta gränser för Sanna måste jag nog lära mig att sätta dem för mig själv.

Men det var faktiskt inte alls det här som detta inlägg skulle handla om. Det var bara när jag skulle skriva att jag tycker att jag varit duktig idag som min hjärna spann iväg åt ett annat håll. Igår kväll och idag har jag gjort riktig storstädning. Det började igår när jag var i badrummet och tyckte att avloppet under badkaret luktade illa. Så efter maten kånkade jag upp spann, skursvamp, grönsåpa, dammsugare och mopp och skulle storstäda badrummet. Tog bort fronten på karet och skurade undertill, rensade avloppet och hällde i klorin. Sedan skurade jag längs golvlisterna med skursvampen, tvättade golvet, handfaten osv. Men varför sluta där? Sen gav jag mig på resten av övervåningen. Vet inte hur mycket småbitar torkad lera jag dammsög upp i Sannas rum. Hon älskar verligen att leka med lera!
Idag efter jag lämnat Sanna gav jag mig på nedervåningen också. Plockade, dammtorkade, skurade... Jag körde till och med WC-anka i badrummet. Det är en sån sak jag är jättedålig på. Jag skurar givetvis toaletten ofta, men WC-anka är en sådan produkt som jag har, men som väldigt sällan används. Jag skurade till och med microvågsugnen! Men nu är huset fläckfritt och eftersom man och barn skall vara borta i två dagar kanske det kan vara så ett par timmar. Underbart!

Imorse upptäckte jag något otäckt. Jag gick in i Sannas rum för att hämta kläder till henne och såg något brunt och runt på golvet vid bollbassängen. Undrade vad det var eftersom jag dammsugit igår. Det var den största jäkla fästing jag någonsin sett! Den var så stor att den inte kunde röra sig! Och nu när jag slappade i sängen kom Figaro upp och jag tänkte att det var lika bra att känna igenom honom. Och då hittade jag en till! Lika stor! Är de ovanligt stora i år eller klappar jag mina kissar för lite? Fy fan säger jag i vilket fall som helst! Jag ska köpa det där nya fästingmedlet de annonserar på tv. Och skaffa en ny fästingplockare för svärmor har vår ute i Torslanda. De har otroligt mycket fästingar därute och vår tredje katt, Blixten, som bor därute, är en riktig fästingmagnet.

Fy vad fort den här morgonen har gått, det är ju strax dags att gå till jobbet. Jag vill inte! Jag vill vara hemma och slappa och njuta av mitt rena hem! Men imorgon ska jag smita hem tidigt och relaxa lite innan min väninna kommer. Sen är det middag, bio och tjejsnack som gäller!

Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Vad duktig du är! Det är sant... du till´hör faktiskt den kategorin som inte säger nej. Du är absolut alltför snäll. Vilken knäpp mening? absoult alltför snäll.. aja, men du är det iaf.

Jag har också storstädat idag. Inte avlopp o sånt men tagit tvätt, plockat, dammsugit och skurat golv. Det är sällan jag kan göra allt sånt på samma dag. Men idag sov Seth 3 1/2 timme på dagen! Undra jag om han kommer sova i natt. Vet inte vad jag tar mig till iså fall. Jag känner mig som ett vrak redan.

Skulle jag kolla efter den där toppen till dig imorgon?

2008-04-10 @ 18:22:57
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack för tipset. :-) ska genast kika efter en sådan.

2008-04-10 @ 19:25:20
URL: http://backafram.blogg.se
Postat av: Heléne

Oj, vad duktig du har varit - du är välkommen hit när som helst ;). Och bläää vad äckligt det är med fästingar, jag har flera kollegor som drabbats av borrelia, och de går ju med eländet i flera år.

2008-04-10 @ 22:31:46
URL: http://haggmark.blogg.se
Postat av: Lisa

Håller med om det där med gränser. Det är viktigt att kunna säga nej utan att behöva ha dåligt samvete!

Fästingar är superäckligt! Min syster har köpt fästinghalsband till sin hund, och det funkar jättebra. Förra året fick han några enstaka på hela sommaren istället för flera om dagen som vanligt. Jag vet inte om det finns till katter, men det är absolut värt att kolla! Det är ett tunnt gummihalsband med något medel på som skrämmer bort dem.

Hoppas du får en härlig helg i ditt rena hus! :)

2008-04-11 @ 07:53:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0