Julen är slut!

Och även om jag gillar julen så är jag rätt tacksam ändå. Det är en utmaning att fira jul två gånger med ett pakettrött barn och sedan åka på sedvanlig annandagsgrill, även om alla tre dagarna är något som jag egentligen inte vill vara utan.
Jag har ju inte lagt ut så mycket bilder den senaste tiden, så detta blir i princip ett bildinlägg.
Vi startar med lilla familjens besök på Jul på Liseberg. Vi vann inte ett smack och Sanna blev hysteriskt rädd för tomten - i år igen. Vädret var som det varit genomgående i december, grått, grått och grått, men det regnade iallafall inte. VI var där en fredag eftermiddag, det var nog ett smart drag. Det var mycket barnfamiljer, men bortsett från att det inte fanns en sittplats att uppbringa på restaurangerna så gick det ändå att komma fram. Efter vad jag hört så gick det knappt att röra sig därinne under helgen som följde. Så här såg det iallafall ut:
 Sanna och pappa värmer sig över kolfatet.  Mamma och Sanna försöker vinna toblerone. Gick inte.  Glad och busig tjej väntar på att pappa ska komma med maten. Eftersom det var så rackarns fullt överallt åt vi utomhus, för det var inte särskilt kallt. Mätta i magen gick vi för att träffa tomten, det gick sådär:  Lilla skruttan...

Det var också lussefirande på dagis och mamma var där. Sanna tyckte inte alls det var skoj och jag förstår henne. Det var fullt av främmande föräldrar och barn och rutinerna var inte som det skulle. Men de var himla söta, ungarna: .

Julen är blommor för mig, framför allt hyacinter. Sanna hjälpte mig att plantera:  . Visst blev det fint?

Familjen var ute och köpte sig en gran också. Vi hjälptes åt att klä den:     Den här biten av granen klädde Sanna själv. Lite tätt kanske, men snyggt!  Det suddiga mästerverket i mysbelysning.

Dage före julafton kom Sannas gudmor Karin och åt frukost med oss. Hon hade med sig två julklappar till Sanna som hon fick öppna efter maten. Den ena var ett trätåg som man bygger ihop, väldigt pedagogiskt och mycket omtyckt. Det kan hon sitta med länge. Det andra var en t-shirt som det står Goddaughter på i "Gudfadern"-typsnitt. Störtcool!

Så blev det äntligen julafton och den tillbringades hos farmor och farfar i Torslanda. Farmor siktade nog på världsrekord i julklappar och det blev lite mycket för att uttrycka det milt. Faster hade förutsett det hela och för att inte bli brädad lyckades hon se till att Sanna fick hennes paket ett bra tag innan tomten kom, men det var en rätt så bra idé. Det var en Baby Born docka och Sanna blev omedelbart förälskad och den höll henne sysselsatt ett bra tag.  Sen ville tomten (farmor) komma till Kalle Anka, men det tyckte inte mamman och lyckades avstyra. En stund. Men innan dess såg det ut så här:  Tomten kunde inte hålla sig och kom mitt i Kalle istället, men ibland får man bara bita sig i tungan och se glad ut. Sanna ledsnade rätt snart på att öppna paket, det var ett överdrivet överflöd. Favoriterna var en docka till som gråter när man tar ut nappen (tjohej) och en bamsebok. Nu i efterhand är docksängen en given favorit också, men då var var den inte monterad.  Älskade dockor i ett fast grepp. Här är docksängen ett par dagar senare:

På juldagen åkte vi till mormor och morfar i Mölndal. Vi träffade kusinerna en kortis innan de åkte vidare och bytte julklappar. Sanna fick tillökning till sitt duplo, mycket populärt. På eftermiddagen kom var det paket en gång till, dock utan tomte. Sanna hjälpte till att dela ut:  . På kvällen vankades det popcorn. Sanna hjälpte morfar att stoppa in påsen i micron, sen tog hon på sig sin haklapp, hämtade popcornskålen och ställde sig att vänta...

Så till sist lite blandade bilder som tagits under månaden som gått:  Pappa stylar Sanna i soffan inför annandagsgrillningen. Kolla vad långt hennes hår har blivit!  
Sanna såg mig vaxa halsen härom dagen, vanligtvis gör jag det när hon sover, men maken var hemma så jag gjorde det ändå. Snacka om att man har en liten härmapa hemma...  Jag hörde iallafall att det rann vatten på toan och gick in för att kolla läget...  Frågan är bara om jag verkligen vill att hon ska ta efter mitt fåfänga beteende?
Något annat hon gärna härmar mig med är att skala potatis, men det får hon göra med sin egna lilla plastkniv. .
Sanna har även börjat säga att dockan har bajsat och ska alltid tvätta dockan innan man får byta på henne. På juldagen började hon även byta blöja på dockorna. Tidigare idag gjorde hon det igen:  

Den extrema mammigheten kommer och går, men den senaste veckan har pappa faktiskt varit rätt populär, det är väldigt skönt. Idag kunde jag inte få henne att äta, men det kunde pappa. Han var väldigt stolt. Jag har inget emot att ta på mig rollen som den stränga föräldern om det innebär att han känner sig lite mer älskad...
Det är också väldigt populärt att nana här hemma numera. Kanske inte på riktigt, det är inte lika roligt, men det är väldigt skoj att låtsas. Dockorna, mamma, pappa, Sanna och katterna ska alla nana i tid och otid. Den här fnissiga tjejen hittade jag utanför sitt rum för ett tag sedan, ovanpå sin Bamsekudde och med ett gammalt örngott över sig: 

Min egen julklappsskörd blev utmärkt. Jag fick pengar till att gå och klippa mig (äntligen!!), säsong tre och sex av Gilmore Girls, biljetter till Joe Labero nu på fredag, fler glas av en fin serie som vi fått förut, med mera. Maken blev nöjd med sitt presentkort till Liveit, men han ska nog uppgradera så han kan få bada med delfinerna på Kolmården. Det hade varit roligt tycker jag. Alla andra blev nog också nöjda med sina presenter såvitt jag vet, jag hoppas det iallafall.
Om ett par dagar åker lilla familjen till badhotellet i Fredrikshavn. Det ska bli skönt att åka iväg bara vi tre och umgås och mysa lite. Hoppas bara att det inte gungar för mycket på överfarten.
Just det! Vi har bokat en resa till Mallorca i höst också! Mallorca som sådant är väl inte jättespännande, men vi har varit där förut och vet att det är bra och smidigt att ta sig fram med en barnvagn. Så nu har man något att se fram emot också!
God fortsättning!

Kommentarer
Postat av: Annica

Hej
Har du möjlighet att ses i nästa vecka? Hade varit skoj om vi blev så många som möjligt.

Kramkram

2007-12-28 @ 21:56:18
URL: http://anki72.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0