Inredningsångest

Jag har stora planer. Jag vill framför allt måla om hallen som ser ut ungefär såhär: direkt till vänster innanför ytterdörren finns en tegelvägg med inmurad spegel. Den biten älskar jag och vill behålla. Resten av hallen är mörkt terracottaröd. Det känns som väggarna ska falla in på mig, för att inte tala om hur mörk den är. Vi har bara två taklampor i hallen (varav den ena behöver nya glödlampor, mental anteckning) och det blir för ljust att ha dem tända hela tiden också. Visst kan jag sätta upp lampetter, men om jag investerar i nya lampor så vill jag ju ha hallen på mitt sätt. Och mitt sätt innefattar väggar i ljusgrått. Sen vill jag även måla om i vardagsrummet som nu har en ljus persikofärg på väggarna och även har en smal bård längst uppe vid taket. Majoriteten av våra möbler är valnötsfärgade, förutom akvariet och mormors buffé. Soffan är blå och fåtöljen brun. Min drömvision av vardagsrumsrenoveringen ser ut så här: bort med bården och måla väggarna i en milt beige nyans. På Ge-Kås kan man köpa sofföverdrag som är rätt snygga, ett sånt över soffan och nya fodral till kuddarna. Paula har ett som är mörkt beigebrunt, det vill jag också ha. På Indiska brukar det finnas mycket kuddfodral, kanske i brokad, det hade livat upp. Sen ska jag slita ned gardinerna och sätta upp panellängder istället så det kommer in mer ljus. Så vill jag ha upp tavellister på väggarna där jag kan sätta foton på Sanna varvat med små värmeljus. Slutligen vill jag ha någon form av ljusdekoration på ena kortsideväggen, kanske ett slags smidesljusstake. Jag har som sagt visioner. Jag har redan anlitat Karin och Paula till målandet i utbyte mot mat. Så idag när vi var på besök hos svägerskan börjar jag fråga ut hennes fästman som är målare vad jag ska tänka på. Och plötsligt blev renoveringen jobbig! Det var inte alls bara att måla som jag trodde, det blir tydligen inte snyggt när man spacklat över alla hål som är i väggarna. Vi har nämligen vävtapet i bägge rummen. I hallen föreslog han tapet och eftersom jag har lovat maken att göra det här utan hans hjälp så blev det genast värre. För tapetsera vet jag inte om jag och tjejerna fixar. Och så måste taken målas också, annars ser det sunkigt ut. Och så måste listerna målas och bla bla bla. Äh, jag deppar ihop snart. Jag vill ha det fint här, jag känner mig inte hemma i nedervåningen! Men så här mycket jobb hade jag ju inte visionerat ihop med det andra. Jag kanske ska ta och kela med en av mina vaktmästarkollegor som är gammal målare. Undrar om jag kan muta honom med mat också?

Igår överraskade maken mig rejält. Han åkte ut med lilla bilen för att besiktiga den och sedan skulle han ta vägen om Plantagen i Askim som hade utförsäljning med sjuttio procents rabatt. När han kom hem tre timmar senare var bilen packad till bristningsgränsen. Han hade köpt flera utomhuskrukor, massor av innekrukor, tändved och brasved, mängder av pyssel till mitt hobbyrum, vaser, julbelysningar, ljusstakar... Det var ingen ände på det. Jag har aldrig sett honom köpa så mycket prylar. Och egentligen är det det sista vi behöver, hamstrar som vi är, men nu kanske vi kan rensa ut bland alla uddakrukor vi har stående överallt. Det värsta var att vi åkte dit idag igen... Tändveden var brilljant, det köpte vi på oss mer av. Sen hittade jag lite ljusstakar, mer pyssel, nya petverktyg till öppna spisen, lite fler ljusstakar, några fler vaser.... Det var jätteroligt.

Nu är klockan alldeles för mycket igen. Stefan däckade i soffan, han har tänkt att se Musse springa i friidrotts-VM halv tre inatt. I wish him luck. För han vaknade nämligen inte när telefonen, som låg en halvmeter ifrån honom, ringde fyra gånger på raken. Inte heller reagerade han när mobilen började ringa strax därefter. Det var svägerskans fästman som ville kolla att vi kommit hem. Så jag och Sanna har brett ut oss i dubbelsängen. Om han får för sig att tassa upp inatt får han ta Sannas säng. Nu ska jag drömma sött om den amerikanska brunchen som jag hoppas att mina drömmars köksalfer lagar till mig imorgon bitti. Om jag har tur räcker smöret till några torra mackor i morgondagens krassa verklighet. God natt!

Kommentarer
Postat av: Annica

Hello. Det låter som ni shoppat loss rejält..hihi..
Det där med tapetsering är inte så svårt, jag har gjort det i mina dagar och jag måste få säga att jag är nöjd med resultatet.
Ha det gött, kram

2007-08-26 @ 20:52:46
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0