Fåglarna anfaller

I lördags var svägerskan med sambo hemma på lunch och efteråt körde maken och Sanna ut till svärföräldrarna för att fiska makrill. Jag var trött och stannade hemma för att vila. Trots att det bara var sen eftermiddag tog jag på mig pyjamasen och slappade i sängen. Pratade med Paula i telefon och på msn och vid sjutiden var jag hungrig så jag skulle gå ned och ta en macka. På väg ned för trappan hör jag en duns från nedervåningen. Jag tvärstannar och tänker: "Inbrott!!"  Jag smyger ned för trappan och hör fler dunsar. Jag kikar runt kanten in i vardagsrummet och ser något svart borta vid fönstret i hörnet. Usch och fy, en fågel! Jag tycker hjärtligt illa om vilda fåglar, på gränsen till panik och avsky. Hur fanken skulle jag få ut den här? Modigt närmade jag mig fågeln via köket, skrämmer ännu mer slag på den och den flaxar bort och hamnar mellan soffan och fönstret. Det är en ung skata, rätt skabbig. Den flaxar ännu vildare och dunsar och dunsar in i fönstret. Jag tar en jacka och närmar mig för att försöka få ut den utan att skada den. Men två meter ifrån kräket sviker modet mig och jag rusar ut genom ytterdörren. Där ute står grannens son och undrar vad som står på. Ynkligt frågar jag om inte han kan gå in och försöka få ut den, ändrar mig sedan och frågar om hans pappa är hemma. Det är han, och grabben rusar in för att hämta honom. Kalsongprydd skrattar han och hojtar att han bara ska klä på sig. Grannpappan tvärs över hör tumultet och kommer traskandes för att hjälpa till. Han och pojkarna går in för att försöka fösa ut den, men sen kommer den andra grannen iförd handskar, stegar rakt fram till fjäderfät, tar tag i den och slänger ut den. Raskt kilar jag bort och stänger balkongdörren. Sen tog mamman en öl för att lugna ned sig. Nu har jag även bundit en "skatpåse" på trappan, no more birds!
 Icke önskvärd pippi.

På söndagen bakade lilla familjen bullar. Kanelbullar, smörbullar och vaniljbullar. Det var gott. Benjamin och Jenny kom på besök och fick smaka, och sedan fotograferades det kattungar och barn.

Idag ska vi handla, mamman firar 28 pigga år på lördag och det ska bli lite kalas. På eftermiddagen ska Sanna vägas och mätas, det är 18 månaderskontroll.

Nu är det frukostdags för länge sedan. God morgon! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0